Basiscompetenties + invullingen van de module

Aan de slag met ICT - mogelijke invulling van BC002

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • Opslaan: bestanden bewaren in de standaardlocatie.
  • Ordenen: bestanden ordenen binnen de standaardlocatie.
  • Terugvinden: indien beschikbaar gebruik maken van een zoekfunctionaliteit.
  • Eigen indeling aanmaken, hernoemen, kopiëren, verplaatsen en verwijderen.
  • Bestanden kopiëren en verplaatsen binnen de eigen indeling

Aan de slag met ICT - mogelijke invulling van BC003

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • Lokale schijf
  • Verwisselbare schijf
  • Clouddiensten (bijv. OneDrive, Google, iCloud, Dropbox…)
  • Externe opslagmedia

Aan de slag met ICT - mogelijke invulling van BC004

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • Overeenkomsten en verschilpunten van diverse opslagmedia en -services
  • Voor- en nadelen van diverse opslagmedia en -services.

Aan de slag met ICT - mogelijke invulling van BC010

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • alle toetsen leren gebruiken van het toetsenbord (oa. @, €, {, ê, ë,...)
  • tekst aanmaken (bijv. met tekstverwerker, e-mail, presentatiesoftware, notitietoepassingen...)
  • cijfermateriaal aanmaken, berekeningen maken (bijv. met rekenmachine, rekenblad,...)
  • foto’s aanmaken (bijv. met webcam, selfiecamera…)
  • een tekening maken
  • een video maken (bijv. met webcam, smartphone, tablet,...)
  • een audio-opname maken
  • Hoe aanmaken → zie bc011

Aan de slag met ICT - mogelijke invulling van BC011

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • Welke software gebruiken voor het maken, raadplegen en bewerken van bestanden (tekst, beeld, cijfers, video, audio)?
  • Mogelijkheden en beperkingen van de verschillende toepassingen.
  • Welke software gebruiken voor het maken, raadplegen en bewerken van bestanden (tekst, beeld, cijfers, video, audio)?
  • Hoe ga je aan de slag als je webcontent wilt maken (website, sociale media, …)?
  • Wat is er nodig om een software te ontwikkelen (app-ontwikkeling en programmeren)?
  • Een uitnodiging, naamkaartje, brief... maken met een tekstverwerker.
  • Een presentatie maken met een presentatieprogramma.
  • Bewerken van afbeeldingen met een beeldbewerkingsprogramma.

Aan de slag met ICT - mogelijke invulling van BC012

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • Overeenkomsten en verschilpunten
  • Voordelen en nadelen
  • Voorbeelden: Office /vs/ Open Office; Powerpoint /vs/ Prezi; Photoshop /vs/ GIMP; Windows /vs/ Linux; Pages /vs/ Google docs; iCloud /vs/ Drive...
  • Hoe software of apps verkrijgen: bijv. standaard meegeleverd of voorgeïnstalleerd, aan te kopen, zich abonneren; downloaden...
  • Deze bc hangt samen met bc011

Aan de slag met ICT - mogelijke invulling van BC013

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • Locatievoorzieningen toestaan/blokkeren.
  • Gebruik van openbare WiFi netwerken.
  • Het wel of niet publiceren van info op sociale media
  • E-mail etiquette
  • Werken met actuele artikels (kranten, websites, sociale media…) die wijzen op ICT problemen en gevaren.

Aan de slag met ICT - mogelijke invulling van BC014

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • Een reservekopie van bestanden maken door kopiëren en plakken naar een ander opslagmedium
  • Kopiëren en plakken (naar verwisselbare schijf, van mobiel toestel naar computer, …).
  • Back-up maken van bestanden op diverse locaties (in een andere map, op een andere informatiedrager, kennismaken met online opslagmethodes zoals OneDrive van Microsoft...).
 

Aan de slag met ICT - mogelijke invulling van BC015

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • Aanmeldingsopties: bijv. wachtwoord, pincode, vingerafdruk, ...
  • Software updates uitvoeren.
  • Security software up-to-date houden
  • “Zoek mijn toestel” instellen indien beschikbaar
  • Wachtwoorden beschermen op het apparaat
  • De beveiligingsinstellingen van het besturingssysteem raadplegen

Aan de slag met ICT - mogelijke invulling van BC017

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • Energiebeheer (slaapstand, vliegtuigmodus, …).
  • Kiezen van een veilig wachtwoord.
  • Afmelden bij online diensten
  • Voor- en nadelen van het activeren van bijv. Bluetooth, Wifi...

    Aan de slag met ICT - mogelijke invulling van BC018

    We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

    • Installatieprocedure uitvoeren, waaronder bijv.
      • Taal-, tijd-, toetsenbordinstellingen
      • Locatie
      • Aanmelding
      • WiFi- en netwerkinstellingen
      • Security software
    • Instellingen personaliseren, waaronder bijv.
      • Bureaublad of startscherm
      • Geluiden
         

    Aan de slag met ICT - mogelijke invulling van BC019

    We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
    • Invoerfunctionaliteiten van het toestel gebruiken: toetsenbord correct bedienen, klikken en tikken, swipen, camera gebruiken, scannen van QR code, foto, …
    • Programma’s openen en volledig afsluiten
    • (Her)starten of resetten van apparatuur
    • Volledig en correct uitschakelen van apparatuur
    • Multimedia afspelen (audio, video, fotovoorstellingen, …)
    • Sneltoetsen gebruiken
    • Snelkoppelingen maken, bewerken en verwijderen
    • Programma’s en/of apps organiseren in de werkomgeving
    • Zoekfunctie gebruiken om bestanden en programma’s te zoeken op het apparaat
     

    Aan de slag met ICT - mogelijke invulling van BC020

    We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
    • Basisinstellingen van apparatuur: bijv. datum, tijd, taal, energiebeheer, vergrendeling, netwerk, bureaublad, accounts, toetsenbord...
    • Basisinstellingen van software: bijv. datumweergave, munteenheid, meeteenheid, beginscherm...

    Aan de slag met ICT - mogelijke invulling van BC021

    We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
    • Wanneer gebruikt u een computer, laptop, tablet, smartphone…
    • Taaltechnologie: spellingscontrole tijdens tekstverwerken
    • Spraaktechnologie: dicteerfunctie, spraakherkenning
    • Beeldtechnologie: (ingebouwde) camera,...
    • Draagbare technologie (wearables): smartwatch, Google Glass

    Aan de slag met ICT - mogelijke invulling van BC024

    We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
    • Mogelijke vervolgopleidingen verkennen
    • Eigen leertraject uitstippelen

    App-lay-out en –functionaliteiten - mogelijke invulling van BC013

    Opleiding: 


    We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

    • Kan hulpbronnen (bv. websites, sociale media...) beoordelen op betrouwbaarheid en authenticiteit.
    • Kan verantwoord omgaan met andermans digitale producten en pleegt geen plagiaat.
    • Kan op efficiënte wijze informatiebronnen organiseren (sociale media, RSS feeds…) en inzetten.
    • Is zich bewust van zijn digitale voetafdruk.
    • Kent de gezondheidsrisico’s die het gebruik van digitale technologie met zich meebrengen (bv. ergonomie, verslavingsrisico’s…).

    App-lay-out en –functionaliteiten - mogelijke invulling van BC017

    Opleiding: 


    We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

    • Kan het toestel waarmee er wordt gewerkt goed beveiligen (virusscanner, firewall, malware bescherming, wachtwoordbescherming…).
    • Kan een energiebeheerschema kiezen of aanpassen om de energieverbruik van het toestel zo laag als mogelijk te houden.
    • Drukt alleen af wanneer het nodig is. 

    App-lay-out en –functionaliteiten - mogelijke invulling van BC023

    Opleiding: 


    We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

    • Kan op diverse manieren ICT aanwenden (e-mail, websites, forums, social media, chat, instant messaging...) om problemen op te lossen.

    App-lay-out en –functionaliteiten - mogelijke invulling van BC024

    Opleiding: 


    We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

    • Kan zich inschrijven op nieuwsbrieven en webfeeds (zoals RSS) om zijn eigen deskundigheid te vergroten.
    • Volgt de nieuwigheden en trends via diverse kanalen om zijn deskundigheid inzake ICT op te bouwen (vakliteratuur, kranten, boeken, handleidingen, sociale media, websites, netwerken…).

    Pagina's