Basiscompetenties + invullingen van de module

E-planning en informatiemanagement - mogelijke invulling van BC013

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Jezelf de vraag leren stellen: Wat is de bron? Is deze betrouwbaar? 
  • Mediawijsheid aanleren
  • Comprimeren van bestanden
  • Een goede naamgeving voor documenten gebruiken
  • Licentierechten kunnen bepalen bij gebruik van materiaal van derden 
  • Een  doordachte keuze maken in het aanbod van programma’s 
  • Een bewuste en veilige keuze maken tussen lokaal en/of in de cloud werken
  • Bewust omgaan met data bijv. een drop-query kan een hele databank wissen, wijzigen van een veld kan een relatie verbreken, privacy, veiligheid, wie ziet wat, ...
  • Kritisch bekijken of automatisering voldoende baten opbrengt 
  • Kritisch bekijken of automatisering cross-platform zal werken 
  • Rekening houden bij automatiseren met versie compatibiliteit 
  • Wat met eigendomsrecht van mijn content die ik online zet? 
  • Vandaag gratis opslag, morgen ook nog?
  •  

E-planning en informatiemanagement - mogelijke invulling van BC017

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Regelmatig het werk opslaan
  • Reservekopieën nemen van het werk
  • Zorgen dat de content op meerdere plaatsen bewaard wordt (lokaal, in de cloud waarbij anderen ook toegang kunnen krijgen) 
  • Beveiligen van je computer, ipad, tablet, iphone, smartphone
  • Goede wachtwoorden (sterkte, wat wel en wat niet) kiezen of automatisch laten genereren > wachtwoordstrategie om het beheersbaar te houden
  • Browsergeschiedenis beheren
  • Downloaden en installeren van beveiligingsapps zoals antispyware, antivirus, ...
  • Documenten beveiligen met wachtwoorden
  • Veilig omgaan met de computer en apps door jezelf correct af te melden
  • Taakbeheer of activiteitenweergave gebruiken om vastgelopen processen te sluiten of de belasting van de computer te bekijken
  • Afdrukbeheer gebruiken
  • Wachtwoord om het bestand te openen of aan te passen instellen
  • Macro’s en scripts screenen op verdachte informatie
  • Gegevenssynchronisatie, herstel en back-up correct configureren zodat er minimale kans is op gegevensverlies
  • Een goede ergonomische houding aan nemen.

E-planning en informatiemanagement - mogelijke invulling van BC023

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Concrete taak oplossen door het beste programma te kiezen
  • Help-content in de cloud opslaan zodat het overal beschikbaar is 
  • Help-functie van het gebruikte softwarepakket gebruiken
  • Taken automatiseren via een spreadsheet bijv. puntenlijst, factuur 
  • Cijfergegeven visualiseren via een grafiek 
  • Automatische berekeningen laten uitvoeren 
  • Informatie opzoeken op het internet om problemen op te lossen
    • Online Support gebruiken
    • online forums raadplegen
    • supportsite van fabrikant
 

E-planning en informatiemanagement - mogelijke invulling van BC024

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Eigen fouten analyseren en proberen op te lossen door het gebruik van
    • ingebouwde hulpmiddelen in het pakket
    • online fora
    • trial and error
  • Online (zelf)studie doornemen en toepassen
 

E-planning en informatiemanagement - mogelijke invulling van BC040

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Inschatten welke berichtdienst best gebruikt wordt in functie van het doel (mail, tweet, fb-bericht, …).
  • E-berichten beheren via
    • smartdevices (smartphones, tablets, smartwatch, ...)
    • computers zoals laptops, pc, ...
    • software, apps
    • apparaten zoals Voip Telefoons, spelconsole, smart tv, ...
  • Verschillende tools gebruiken om berichten te beheren
    • webmail (outlook, gmail, icloud, office 365, telenet mail, …)
    • chatten en berichten beheren via bijv. Whatsapp, Skype (for business), Zoom
    • online fora
    • mailclient
    • sociale media (Fb, Twitter, linked in,…)
    • social media manager (Hootsuite, …)
    • app Agenda op iOS/Android/Windows Mobile
  • E-mailen
    • e-mail opstellen en versturen, beantwoorden, doorsturen
    • een concept bewaren
    • een e-mailsjabloon gebruiken en maken
    • handtekeningen invoegen
    • mail indelen in mappen
    • mailregels instellen
    • berichten opslaan en afdrukken
    • uitstellen/intrekken
    • mails markeren
    • mails categoriseren
    • mails opvolgen
    • ongewenste mails
    • mails filteren
    • bijlagen
    • archiveren
    • prioriteiten instellen
    • leesbevestigingen
    • gebruik maken van verzendlijsten
  • Berichten versturen en ontvangen
    • berichten opstellen en versturen, beantwoorden, doorsturen
    • archiveren
    • bijlagen

 

E-planning en informatiemanagement - mogelijke invulling van BC041

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Een e-tool benutten en hiermee overzicht houden over geplande afspraken en taken
    • agendaclient
    • webagenda
    • apps zoals bijv. doodle
    • projectmanager (Ms project, … )
  • Online en offline agenda’s opvragen, aanmaken en bewerken
  • On- en offline agendabeheer via verschillende platformen.
    • deling van agenda’s
    • agenda’s samenvoegen
    • agenda’s publiceren
    • online agenda’s beheren

E-planning en informatiemanagement - mogelijke invulling van BC042

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 

Een e-tool benutten en hiermee overzicht houden over de contacten

  • contacten aanmaken en beheren
  • software voor beheer van contacten
  • apps voor beheer van contacten
  • gebruik van recente contacten
  • contacten synchroniseren over verschillende apparaten en applicaties
  • opdelen in groepen
  • distributielijsten aanmaken
 

 

E-planning en informatiemanagement - mogelijke invulling van BC043

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Voorbeelden van informatiemanagement systemen:
  • elektronisch leerplatform (moodle, chamilo, smartschool, google classroom,  …), sharepoint, google site, document management systeem, …
  • Bestanden en informatie beheren in een infomatie managmentomgeving
    • bestanden toevoegen, verwijderen, kopiëren, hernoemen
    • bestanden doorsturen naar teamleden
    • mappen en bestanden delen
    • beveiliging instellen van mappen en bestanden
    • commentaar geven
    • informatie delen
    • samenwerken aan documenten
  • Analoge media digitaliseren voor verwerking in een informatiemanagement systeem (scannen, opnemen, fotograferen, ...)
  • Faxen/scannen naar informatiemanagement systeem
 

 

E-planning en informatiemanagement - mogelijke invulling van BC044

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
 
  • Voorbeelden van informatiemanagement systemen:
    • elektronisch leerplatform,
    • sharepoint,
    • google site,
    • document management systeem, …
  • Voordelen en beperkingen van verschillende informatiemanagementplatformen opsommen
 

 

E-planning en informatiemanagement - mogelijke invulling van BC045

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Afspraken, berichten, taken en contacten op verschillende toestellen synchroniseren rekening houdend met de mogelijkheden en de beperkingen van de hard- en software
 

 

E-planning en informatiemanagement - mogelijke invulling van BC090

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Via verschillende tools met mekaar communiceren:
    • chat
    • videoconferencing
    • voip
    • skype
    • berichten
    • online conferenties
    • scherm delen
    • controle overnemen over iemand anders scherm (bijv. teamviewer)
  • Voice mails instellen en beluisteren

 

E-planning en informatiemanagement - mogelijke invulling van BC091

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Op een toestel de mogelijkheden benutten om contactpersonen terug te vinden via apps, software of online.

 

E-planning en informatiemanagement - mogelijke invulling van BC092

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Een afspraak of vergadering plannen
    • een afspraak maken
    • een vergadering aanmaken en versturen, benodigdheden reserveren
    • een afspraak of vergadering weigeren/accepteren
    • wederkerende afspraken of vergaderingen instellen
    • reminders instellen
    • een mail omzetten naar een afspraak
  • Een taak plannen
    • een taak aanmaken
    • gedeelde taken aanmaken
    • reminder instellen
    • wederkerende taken instellen
    • graad van voltooiing opvolgen
    • taak delegeren
    • prioriteit instellen
    • mail omzetten naar taak
  • Specifieke apps gebruiken om bijv todo’s of boodschappenlijstjes te delen.
  • Een bevraging opstellen voor het plannen van een afspraak d.m.v. doodle, online formulieren/enquêtering
  • Plannen a.d.h.v mogelijkheden in planningssoftware
    • Planningsassistent in client
    • MS project
    • Doodle
    • ...

 

E-planning en informatiemanagement - mogelijke invulling van BC093

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 

Notities aanmaken en beheren

  • met verschillende apps
  • op verschillende apparaten
  • maken
  • organiseren
  • samenwerken aan een notitie
  • delen van notitie
  • invoegen van opmerkingen
  • voorbeelden: keep, onenote, evernote, notities, ...
 

 

E-planning en informatiemanagement - mogelijke invulling van BC288

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Taakbeheer/Geforceerde stop gebruiken
  • Dit kan heel ruim zijn, van  heel eenvoudige naar complexe problemen :
    • Hoe wijzig je tekst in hoofdletters naar kleine letters?
    • Hoe vermijd je dat de AutoCorrectie te veel wijzigt?
    • Hoe sorteer je gegevens in een tabel?
    • Hoe komt het dat het resultaat van een formule niet klopt? Werden de juiste cellen gebruikt? -> formule evalueren
  • Helpfuncties hanteren/raadplegen