Basiscompetenties + invullingen van de module

Apps optimaliseren - mogelijke invulling van BC013

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan hulpbronnen (bv. websites, sociale media...) beoordelen op betrouwbaarheid en authenticiteit.
  • Gaat bewust om met het delen van persoonlijke informatie op het internet.
  • Is bekwaam om alternatieven af te wegen en een bewuste keuze te maken.
  • Participeert doordacht via de media aan de publieke ruimte.

Apps optimaliseren - mogelijke invulling van BC017

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan het toestel waarmee er wordt gewerkt beveiligen (virusscanner, firewall, malware bescherming, wachtwoordbescherming…) .
  • Kan informatie (bv. op internet gevonden informatie)  en gegevens (bv. inloggegevens) opslaan en opvragen (in plaats van deze telkens af te drukken).
  • Kent de gezondheidsrisico’s die het gebruik van digitale technologie met zich meebrengen (bv. ergonomie).
  • Kent het verschil tussen de protocollen http:// en https://.

Apps optimaliseren - mogelijke invulling van BC023

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Wendt op diverse manieren ICT (bv. via e-mail, websites, forums, sociale media,...) aan om informatie in te winnen en problemen op te lossen.

Apps optimaliseren - mogelijke invulling van BC024

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan zich inschrijven op nieuwsbrieven en webfeeds (zoals RSS) om zijn eigen deskundigheid te vergroten.
  • Volgt de nieuwigheden en trends via diverse kanalen om zijn deskundigheid inzake ICT op te bouwen (vakliteratuur, kranten, boeken, handleidingen, sociale media, websites, netwerken…).

Apps optimaliseren - mogelijke invulling van BC057

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan vergelijkbare apps vinden in de app stores (Goole Play Store, App Store, Windows Marketplace…).
  • Weet hoe een zoekmachine informatiepagina’s m.b.t. apps indexeert.
  • Weet hoe een zoekmachine werkt (het algoritme).

Apps optimaliseren - mogelijke invulling van BC058

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan met zoekwoordanalyse (bv. met Google Search Console, Adwords, ...) relevante zoekwoorden vinden.
  • Kan app store optimalisatie toepassen om hoog te scoren in online winkels (bv. zoekwoorden verwerken in de titel en omschrijving, de app aanbieden in de juiste categorie…).
  • Kan zelfgemaakte apps uitgebreid testen (op verschillende toestellen, voor verschillende platforms en versies, …) op fouten.
  • Kan zelfgemaakte apps updaten in de online winkel.

Apps optimaliseren - mogelijke invulling van BC059

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan de app-statistieken bekijken en analyseren met o.a. “Google Play Developer Console”, “iTunes connect”, ...

Apps optimaliseren - mogelijke invulling van BC115

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Begrijpt dat app store optimalisatie, zoekmachine optimalisatie, sociale media, advertenties, … een andere impact hebben op de promotie en vindbaarheid van een app.

Apps optimaliseren - mogelijke invulling van BC116

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Weet dat er bij het maken van een app rekening moet worden gehouden met de doelgroep.
  • Kan de verschillende bouwstenen (scherm, tekstvak, lettertype, afbeelding, knop, navigatie…) op het publiek afstemmen.

Apps optimaliseren - mogelijke invulling van BC117

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Weet dat er bij het maken van een app rekening moet worden gehouden met de doelgroep.
  • Kan de taal (Nederlands, Frans, Engels…), het taalgebruik (volwassenen, kinderen, …), de inhoud (tekst, kleur, afbeeldingen…) van de app op het publiek afstemmen.

Apps optimaliseren - mogelijke invulling van BC118

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan een app optimaliseren in functie van het medium (bv. een web app of een native app maken).
  • Kan de app optimaliseren aan het apparaat van de gebruiker (computer, tablet, smartphone, smartwatch, smartglass…).
  • Kan een app optimaliseren voor de verschillende platformen (Android, iOS, Windows…).

Apps optimaliseren - mogelijke invulling van BC119

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Weet dat apps door iedereen gebruikt kunnen worden, ook door mensen met beperkingen.
  • Kan toegankelijkheidsfuncties inbouwen in apps (de gebruiker kan de grootte van de tekst en pictogrammen wijzigen, een hoog contrast instellen, andere kleuren instellen, tekst of visuele elementen in plaats van geluiden gebruiken, teksten en beschrijvingen hardop laten voorlezen…).

Apps optimaliseren - mogelijke invulling van BC288

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan een probleem benoemen en een oplossing vinden op het internet.
  • kan technologische problemen oplossen door de instellingen en de functionaliteiten te verkennen van de gebruikte tool.