Basiscompetenties + invullingen van de module

Publiceren en communiceren op sociale media - mogelijke invulling van BC013


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan de bronnen van mediabestanden kritisch beoordelen op betrouwbaarheid.
  • Beseft dat mediabestanden kunnen gemanipuleerd zijn.
  • Kan afwegen welke informatie men over zichzelf wil prijsgeven op websites/apps  in ruil voor het gebruik van hun mediabestanden.
  • Is zich bewust van de gevolgen op het vlak van privacy bij het (online) verspreiden van mediabestanden (bv. er worden profielen van jou gemaakt voor reclamedoeleinden, je verleent automatisch gebruiksrecht op de geplaatste bestanden, wat bedrijven allemaal te weten komen en kunnen gebruiken, ...).
  • Respecteert andermans intellectuele eigendom, weet welke mediabestanden (teksten, afbeeldingen, muziek, filmfragmenten, …) vrij gebruikt kunnen worden (portretrecht, auteursrecht,…) en kan deze gericht opzoeken.

Publiceren en communiceren op sociale media - mogelijke invulling van BC017


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan valse mails/aanbiedingen/wedstrijden/phishing,...onderscheiden.
  • Valse linken onderscheiden (bvb ingeven bankkaartgegevens altijd httpS).
  • Veiligheid: degelijk wachtwoord gebruiken, wat deel je met wie (privacy instellingen), geen virussen/hoaxen doorsturen. Uitloggen na gebruik op vreemde computer.
  • Kan e-mailadressen controleren van valse ‘afzenders’?

Publiceren en communiceren op sociale media - mogelijke invulling van BC023


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Indien wachtwoord gehacked is een nieuw wachtwoord instellen (2 step verification).
  • Help functies van sociale mediasites kunnen zoeken en gebruiken.
  • Zelf tips/ideeën communiceren op sociale media.
  • Info opzoeken op fora / zoekmachine / blogs.

Publiceren en communiceren op sociale media - mogelijke invulling van BC024


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • ...

Publiceren en communiceren op sociale media - mogelijke invulling van BC046


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Welke informatie zet ik op welk soort sociale media afhankelijk van het soort doelgroep.
  • Niet dezelfde informatie plaatsen op alle soc. kanalen, maar specifiek voor het kanaal gericht (zakelijk kanaal / fun kanaal).
  • Foto’s plaatsen op foto sites. Welke groep, enkel familie? Privé? Vrienden?

Publiceren en communiceren op sociale media - mogelijke invulling van BC047


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Onderscheid maken tussen feitelijke posts van kennissen en geadverteerde posts.
  • Hoaxes
  • Links met virussen.
  • Niet alle informatie is correct. Oppassen voor gemanipuleerde informatie, check bronnen en kijk op meer dan één bron.
  • Op basis van interesse filteren.

Publiceren en communiceren op sociale media - mogelijke invulling van BC095


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Welke informatie zet ik op welk soort sociale media afhankelijk van het soort doelgroep.
  • Blogposts / foto’s / filmpjes / Linken / artikels / vragen - antwoorden op fora.
  • Reactie op posts, artikels.
  • Modereren van een groep? Juiste beslissingen kunnen nemen in functie van de groep, post, leden beheren en verwijderen.
  • Eigenaar van een publieke pagina, community management.
  • Onderscheid tussen particuliere pagina’s en officiële pagina’s.

Publiceren en communiceren op sociale media - mogelijke invulling van BC096


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Niet dezelfde informatie (vb zakelijk vs privé) plaatsen op alle soc. kanalen, maar specifiek voor het kanaal gericht.
  • Oprichten communities, videokanalen, pagina’s.

Publiceren en communiceren op sociale media - mogelijke invulling van BC097


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Taal
  • Zakelijk / informerend / fun.
  • Vorm, bestandstype,...

Publiceren en communiceren op sociale media - mogelijke invulling van BC098


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Online chatkanalen / videochat / meeting.
  • Delen van informatie (tekst / foto / …).
  • Instellen dat bepaalde informatie niet kan gedeeld worden (openbaar, privé, specifieke groepen, …).
  • Groepen zelf aanmaken en beheren.
  • Bloggen

Publiceren en communiceren op sociale media - mogelijke invulling van BC106


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Nadenken over wat je en over wie je post → waar kan die info terecht komen en bij wie?
  • Bewust van impact van je post op vlak van hergebruik, zichtbaarheid, verspreiding zowel nu als later.
  • Gebruiksovereenkomst van platform screenen voor akkoord.

Publiceren en communiceren op sociale media - mogelijke invulling van BC149


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Typfouten verwijderen.
  • Foto verwijderen / aanpassen.
  • Artikel / post uitbreiden met content (tekst of foto).
  • Artikel / post verwijderen.
  • Delen van post, content van anderen aanpassen.
  • Posts aanpassen.

Publiceren en communiceren op sociale media - mogelijke invulling van BC150


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Weten wat mag gepost worden en wat niet -> foto -> auteursrechten. Artikels idem.
  • Verschillende types van licenties op foto’s kennen. vb. Flickr:
  • All rights reserved.
  • Public Domain Work.
  • Public Domain Dedication (CC0)
  • Attribution
  • Attribution-ShareAlike
  • Attribution-NoDerivs
  • Attribution-NonCommercial
  • Attribution-NonCommercial-ShareAlike
  • Attribution-NonCommercial-NoDerivs
  • Bij gebruik van teksten / foto’s van anderen, vragen-mailen indien het mag.
  • Bronvermelding

Publiceren en communiceren op sociale media - mogelijke invulling van BC261


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Op regelmatige basis instellingen overlopen bij eventuele update van het platform en aanpassen waar nodig.
  • Weet waar de instellingen zich bevinden.
  • Kan verschillende groepen aanmaken met verschillende privacy-profielen.
  • Kent de betekenis van de uitleg ivm de privacy instellingen.

Publiceren en communiceren op sociale media - mogelijke invulling van BC288


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan op een efficiënte manier internetproblemen oplossen, internetconnectie aanmaken indien men over de juiste gegevens beschikt.
  • Pagina’s vernieuwen.
  • Wachtwoorden resetten, account vernieuwen,...