Basiscompetenties + invullingen van de module

Content voor apps - mogelijke invulling van BC013

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Weet dat materiaal (afbeeldingen, geluiden, video’s, teksten...) niet zonder toelating van de eigenaar mogen gebruikt worden.
  • Kan gebruikte bronnen (websites, toepassingen…) op hun betrouwbaarheid en validiteit  controleren.
  • Is zich bewust van zijn digitale voetafdruk.

Content voor apps - mogelijke invulling van BC017

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan het toestel waarmee er wordt gewerkt goed beveiligen (virusscanner, firewall, malware bescherming, wachtwoordbescherming…) .
  • Kan een energiebeheerschema kiezen of aanpassen om de energieverbruik van de computer zo laag als mogelijk te houden.
  • Kan een kopie van (belangrijke) bestanden bewaren.

Content voor apps - mogelijke invulling van BC023

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan (rechtenvrije) foto’s of tekeningen vinden.
  • Kan (online) tools vinden en gebruiken om content (beeld, geluid…) te bewerken.
  • Kan op diverse manieren ICT aanwenden (e-mail, websites, forums, sociale media,...) om problemen op te lossen.

Content voor apps - mogelijke invulling van BC024

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan zich inschrijven op nieuwsbrieven om zijn eigen deskundigheid te vergroten.
  • Kan de nieuwigheden en trends volgen via diverse kanalen (vakliteratuur, sociale media…).
  • kan op het internet op zoek gaan naar informatie en nieuwe ontwikkelingen.

Content voor apps - mogelijke invulling van BC209

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Weet wat auteursrechtelijke bescherming inhoudt en welke rechten het verleent.

Content voor apps - mogelijke invulling van BC218

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan tools gebruiken om afbeeldingen te bewerken voor een app.
  • Kan tools gebruiken om geluid te bewerken voor een app.
  • Kan tools gebruiken om video te bewerken voor een app.
  • Kan een bestand converteren i.f.v. publicatie in een app. 
  • Kan documenten bewerken voor publicatie in een app (zoals PDF).

Content voor apps - mogelijke invulling van BC219

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan video (zelfgemaakte video’s, Youtube-video’s,...), afbeeldingen (fotogalerij, illustraties, animated gifs, …) en geluid (MP3-bestanden, Internet radio...) integreren in apps.

Content voor apps - mogelijke invulling van BC220

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • kent de voor- en nadelen van de verschillende platformen (Android, Apple, Windows…) en mobiele apparaten (tablet, smartphone, smartwatch…) in functie van de content.
  • Kan de content aanpassen i.f.v. de app-omgeving, zoals zelf ontworpen of door derden aangeleverd materiaal bijwerken. 
  • kan de taal van de app (automatisch) aanpassen aan de taal van de gebruiker.

Content voor apps - mogelijke invulling van BC224

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • kent de verschillen tussen de verschillende licentievormen (commercieel, shareware, freeware, open source…).
  • kan de licentie van de app afstemmen op de licenties van toepassing op de gebruikte content (vermelding van auteur, auteursrechtelijke content, …). 

Content voor apps - mogelijke invulling van BC288

Opleiding: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • kan een probleem benoemen en een oplossing vinden op het internet.
  • kan technologische problemen oplossen door de instellingen en de functionaliteiten te verkennen van de gebruikte tool.