Basiscompetenties + invullingen van de module

Creatief met beeld en geluid: eenvoudige producties - mogelijke invulling van BC013


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan de bronnen van mediabestanden kritisch beoordelen op betrouwbaarheid.
  • Beseft dat mediabestanden kunnen gemanipuleerd zijn.
  • Kan afwegen welke informatie men over zichzelf wil prijsgeven op websites/apps  in ruil voor het gebruik van hun mediabestanden.
  • Is zich bewust van de gevolgen op het vlak van privacy bij het (online) verspreiden van mediabestanden (bv. er worden profielen van jou gemaakt voor reclamedoeleinden, je verleent automatisch gebruiksrecht op de geplaatste bestanden, wat bedrijven allemaal te weten komen en kunnen gebruiken, ...).
  • Respecteert andermans intellectuele eigendom, weet welke mediabestanden (muziek, filmfragmenten, …) vrij gebruikt kunnen worden (portretrecht, auteursrecht,…) en kan deze gericht opzoeken.

Creatief met beeld en geluid: eenvoudige producties - mogelijke invulling van BC017


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Slaat het werk tussentijds op.
  • Maakt reservekopieën van het materiaal.
  • Kan bestanden downloaden zonder ongewenste neveneffecten (let op voor het ongewenst mee installeren van malware, spyware,…).
  • Kent de beperking in houdbaarheid van de verschillende opslagmedia. 
  • Kan oordelen of een toestel voldoet aan de minimale hardwarevereisten voor het bewerken van beeld en geluid.
  • Houdt rekening met energie- en materiaalverbruik. 
  • Kan veilige wachtwoorden instellen.

Creatief met beeld en geluid: eenvoudige producties - mogelijke invulling van BC023


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan een eenvoudige diashow maken.
  • Kan een eenvoudige videomontage maken.
  • Kan een eenvoudige reportage maken.

Creatief met beeld en geluid: eenvoudige producties - mogelijke invulling van BC024


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan zoeken naar antwoorden via de helpfunctie van het toepassingsprogramma.
  • Kan zoeken naar antwoorden via een forum.
  • Kan op het internet zoeken naar antwoorden via zoekmachines.
  • Kan zelfstandig bijleren via online video’s.
  • Raadpleegt tutorials, artikels, boeken, … om aangeleerde technieken up to date te houden.
  • Kan in pakketten van eenzelfde familie de menu-items analoog gebruiken.
  • Kan inspiratie opdoen via media (pinterest, moodboards, computermagazines,…).
  • Durft te experimenteren, durft gebruik maken van nog niet aangeleerde gereedschappen, opties, instellingen, …  om een opdracht te realiseren.
 

Creatief met beeld en geluid: eenvoudige producties - mogelijke invulling van BC167


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Weet welke objecten (film, foto, geluid, muziek, animatie) er in een project of montage kunnen gebruikt worden.
  • Kan objecten van verschillende apparaten (camcorder, fototoestel, gsm, tablet, drone, …)  importeren in een montageprogramma of videobewerkingsprogramma. 
  • Kan beelden trimmen (slechte beelden wegknippen).
  • Kan beelden ordenen en schikken. 
  • Kan film en foto mixen.

Creatief met beeld en geluid: eenvoudige producties - mogelijke invulling van BC179


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kent de verschillende kwaliteiten (DV, HD, 4K, ..), codec en bestandsextensies, kan deze converteren. 
  • Kan kwaliteitsvol videomateriaal filmen.
  • Kan de verschillende items (projectelementen, projectvenster, player, history, audiometer, audiomixer, …) en mogelijkheden van een montageprogramma gebruiken.
  • Kent de basisbegrippen van de filmwereld (resolutie, verhouding, bitsnelheid, fps, tijdscode, storyboard, tijdslijn, sporen, scène, ….). 
  • Kan werken met een tijdslijn en met verschillende sporen.
  • Kan verschillende bronmaterialen mixen. 
  • Kan teksten in de montage verwerken en deze instellen.
  • Kan gebruik maken van overgangen en kan deze instellen.
  • Kan geluid, achtergrondmuziek en camerageluid aanpassen.
  • Kan geluid, achtergrondmuziek en camerageluid mixen. 

Creatief met beeld en geluid: eenvoudige producties - mogelijke invulling van BC180


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan hulpmiddelen gebruiken in een montage (zoals maattekens, tekstmarges, markeringstekens).
  • Kan eigen stijlen opslaan en gebruiken. 
  • Kan geschikte overgangen toepassen en aanpassen. 
  • Maakt verschillende versies van een project (opslaan onder verschillende formaten/resolutie voor verschillende doelen).

Creatief met beeld en geluid: eenvoudige producties - mogelijke invulling van BC190


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan het werk opslaan in verschillende verschillende formaten/resolutie naargelang het doel en opslagmedia (cloud, DVD, blu ray, multimediaschijf, … ).
  • Kan het eindresultaat te publiceren via sociale media (youtube, Vimeo, …).
  • Kan het eindresultaat afspelen op verschillende toestellen (Gsm, tablet, TV, …).

Creatief met beeld en geluid: eenvoudige producties - mogelijke invulling van BC195


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kent de begrippen auteursrecht en portretrecht.
  • Gebruikt bronvermelding waar nodig.
  • Kan het licentiesysteem ‘Creative Commons’ via creativecommons.org gebruiken.
  • Kan een watermerk/logo op het werk plaatsen.
  • Kan een generiek opbouwen.

Creatief met beeld en geluid: eenvoudige producties - mogelijke invulling van BC288


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan een vastgelopen programma sluiten (bvb. via ctlr+alt+del of “forceer stop”).
  • Kan omgaan met de meest voorkomende foutmeldingen van het gebruikte softwarepakket.
  • Kan de gebruikershandleiding van een apparaat hanteren.
  • Kan werken met de helpfunctie van een programma.
  • Kan oplossingen zoeken via google of via een gespecialiseerd forum en kan deze voorgestelde oplossingen beoordelen en eventueel zelf uitproberen.
  • Kan een online chat-helpdesk gebruiken.
  • Kan hulp vragen via een helpdesk (kan een probleem uitleggen aan een helpdeskmedewerker).
  • Kan een printscreen maken en bewaren om problemen te bespreken.
  • Kan foutsituaties oplossen die zich voordoen tijdens het monteren.
  • Kan de computer optimaliseren voor het bewerken van beeld en geluid.

Creatief met beeld en geluid: eenvoudige producties - mogelijke invulling van BC301


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan de  voorkeuren van het programma aanpassen.
  • Kan  sneltoetsen Instellen. 
  • Kan de interface van een programma aanpassen om sneller en gerichter te kunnen werken.
  • Kan uitbreidingen en Plug-ins downloaden en installeren.