Basiscompetenties + invullingen van de module
Auteurstool - mogelijke invulling van BC013
- kan de bronnen van mediabestanden kritisch beoordelen op betrouwbaarheid
- beseft dat mediabestanden kunnen gemanipuleerd zijn
- kan afwegen welke informatie men over zichzelf wil prijsgeven op websites/apps in ruil voor het gebruik van hun mediabestanden
- is zich bewust van de gevolgen op het vlak van privacy bij het (online) verspreiden van mediabestanden (bv. er worden profielen van jou gemaakt voor reclamedoeleinden, je verleent automatisch gebruiksrecht op de geplaatste bestanden, wat bedrijven allemaal te weten komen en kunnen gebruiken, ...)
- respecteert andermans intellectuele eigendom, weet welke mediabestanden (teksten, afbeeldingen, muziek, filmfragmenten, …) vrij gebruikt kunnen worden (portretrecht, auteursrecht,…) en kan deze gericht opzoeken
Auteurstool - mogelijke invulling van BC017
- slaat het werk tussentijds op
- kan reservekopieën maken
- kan bestanden downloaden zonder ongewenste neveneffecten (let op voor het ongewenst mee installeren van malware, spyware,…)
- kan oordelen of een toestel voldoet aan de minimale hardwarevereisten
- houdt rekening met energie- en materiaalverbruik (niet onnodig afdrukken, printinstellingen aanpassen, eerst proefafdrukken maken, …)
Auteurstool - mogelijke invulling van BC023
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
- Kan eenvoudige “technische” ICT problemen oplossen die zich kunnen voordoen bij het aanwenden van ICT.
- kan nagaan waarom de printer niet werkt
- kan nagaan waarom er geen internetverbinding is
- kan een vastgelopen programma sluiten (bvb. via ctlr+alt+del of “forceer stop”)
- kan omgaan met de meest voorkomende foutmeldingen van het gebruikte softwarepakket
- kan de gebruikershandleiding van een apparaat hanteren
- kan werken met de helpfunctie van een programma
- kan oplossingen zoeken via google of via een gespecialiseerd forum en kan deze voorgestelde oplossingen beoordelen en eventueel zelf uitproberen
- kan een online chat-helpdesk gebruiken
Auteurstool - mogelijke invulling van BC024
- kan zoeken naar antwoorden via de helpfunctie van het toepassingsprogramma
- kan zoeken naar antwoorden via een forum
- kan op het internet zoeken naar antwoorden via zoekmachines
- kan zelfstandig bijleren via online video’s.
- raadpleegt tutorials, artikels, boeken, … om aangeleerde technieken up to date te houden.
Auteurstool - mogelijke invulling van BC048
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
- Vanuit het ministerie van Onderwijs zijn enkele initiatieven genomen om leerkrachten te ondersteunen bij het maken van hun cursusmateriaal:
- De meest geschikte bron kiezen om je doel uit te leggen kunnen zijn:
- fotomateriaal,
- videomateriaal,
- audiomateriaal,
- cursusmateriaal.
- De gevonden bronnen beoordelen:
- jezelf de vraag stellen: is deze bron betrouwbaar?
- Verschillende bronnen over hetzelfde onderwerp raadplegen en deze qua betrouwbaarheid met elkaar vergelijken.
Auteurstool - mogelijke invulling van BC147
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
- Het stappenplan ivm auteursrechten en portretrecht kunnen toepassen op de informatie en de bronnen die je wilt gebruiken in je werk.
(link naar stappenplan) - Via de zoekhulpmiddelen van Google Afbeeldingen de gebruikersrechten nagaan van een afbeelding die wilt gebruiken:
Opties / Geavanceerd zoeken / Gebruiksrechten. - De afbeeldingen in Flickr kunnen filteren op afbeeldingen met licentie en deze nagaan van de afbeelding die je wilt gebruiken:
Advanced / Any license. - De afbeeldingen via Bing Afbeeldingen kunnen filteren op afbeeldingen met licentie en deze nagaan van de afbeelding die je wilt gebruiken: Licentie.
- Op http://search.creativecommons.orgsearch.creativecommons.org kan je zoeken naar materiaal van sites zoals Google afbeeldingen, Flickr,.. die werken delen met een licentie.
Auteurstool - mogelijke invulling van BC152
- oa. Xerte gebruiken
- H5P in Xerte gebruiken
Auteurstool - mogelijke invulling van BC155
- Binnen Xerte leerpaden ontwikkelen
- kan verschillende types pagina’s aanmaken (vb tekstpagina’s, mediapagina’s, navigatie, Connecties, Youtubepagina en Interactiviteitspagina’s)
Auteurstool - mogelijke invulling van BC159
- kan de bronverwijzing invoegen
Auteurstool - mogelijke invulling van BC160
- De website creativecommons.org gebruiken om de meest geschikte licentie te kiezen en de gevonden licentie toepassen op de presentatie
- In de metadata van het bestand de juiste licentie noteren
- Afhankelijk van de licentie, het bestand sluiten (rechtsklikken / Eigenschappen / tabblad Details / gegevens toevoegen, wijzigen of verwijderen)
Auteurstool - mogelijke invulling van BC288
- kan een vastgelopen programma sluiten (bvb. via ctlr+alt+del of “forceer stop”)
- kan omgaan met de meest voorkomende foutmeldingen van het gebruikte softwarepakket
- kan de gebruikershandleiding van een apparaat hanteren
- kan werken met de helpfunctie van een programma
- kan oplossingen zoeken via google of via een gespecialiseerd forum en kan deze voorgestelde oplossingen beoordelen en eventueel zelf uitproberen
- kan een online chat-helpdesk gebruiken
- kan hulp vragen via een helpdesk (kan een probleem uitleggen aan een helpdeskmedewerker)
- kan een printscreen maken en bewaren om problemen te bespreken
- kan nagaan waarom de printer niet werkt
- kan nagaan waarom een afdruk er anders uit ziet dan verwacht
- Taakbeheer/Geforceerde stop gebruiken
- Dit kan heel ruim zijn, van heel eenvoudige naar complexe problemen :
- Hoe wijzig je tekst in hoofdletters naar kleine letters?
- Hoe vermijd je dat de AutoCorrectie te veel wijzigt?
- Hoe sorteer je gegevens in een tabel?
- Hoe komt het dat het resultaat van een formule niet klopt? Werden de juiste cellen gebruikt? -> formule evalueren
- …