Basiscompetenties + invullingen van de module

Elektronische leeromgeving - mogelijk invulling van BC013

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • kan de bronnen van mediabestanden kritisch beoordelen op betrouwbaarheid
  • beseft dat mediabestanden kunnen gemanipuleerd zijn
  • kan afwegen welke informatie men over zichzelf wil prijsgeven op websites/apps  in ruil voor het gebruik van hun mediabestanden
  • is zich bewust van de gevolgen op het vlak van privacy bij het (online) verspreiden van mediabestanden (bv. er worden profielen van jou gemaakt voor reclamedoeleinden, je verleent automatisch gebruiksrecht op de geplaatste bestanden, wat bedrijven allemaal te weten komen en kunnen gebruiken, ...)
  • respecteert andermans intellectuele eigendom, weet welke mediabestanden (teksten, afbeeldingen, muziek, filmfragmenten, …) vrij gebruikt kunnen worden (portretrecht, auteursrecht,…) en kan deze gericht opzoeken

 

Elektronische leeromgeving - mogelijk invulling van BC017

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • slaat het werk tussentijds op
  • kan reservekopieën maken
  • kan bestanden downloaden zonder ongewenste neveneffecten (let op voor  het ongewenst mee installeren van malware, spyware,…)
  • kan oordelen of een toestel voldoet aan de minimale hardwarevereisten
  • houdt rekening met energie- en materiaalverbruik (niet onnodig afdrukken, printinstellingen aanpassen, eerst proefafdrukken maken, …)

Elektronische leeromgeving - mogelijk invulling van BC023

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • kan nagaan waarom de printer niet werkt
  • kan nagaan waarom er geen internetverbinding is
  • kan een vastgelopen programma sluiten (bvb. via ctlr+alt+del of “forceer stop”)
  • kan omgaan met de meest voorkomende foutmeldingen van het gebruikte softwarepakket
  • kan de gebruikershandleiding van een apparaat hanteren
  • kan werken met de helpfunctie van een programma
  • kan oplossingen zoeken via google of via een gespecialiseerd forum en kan deze voorgestelde oplossingen beoordelen en eventueel zelf uitproberen
  • kan een online chat-helpdesk gebruiken

Elektronische leeromgeving - mogelijk invulling van BC024

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • kan zoeken naar antwoorden via de helpfunctie van het toepassingsprogramma
  • kan zoeken naar antwoorden via een forum
  • kan op het internet zoeken naar antwoorden via zoekmachines
  • kan zelfstandig bijleren via online video’s.
  • raadpleegt tutorials, artikels, boeken, … om aangeleerde technieken up to date te houden.

 

 

Elektronische leeromgeving - mogelijk invulling van BC049

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • kan documenten aanmaken
  • kan forum gebruiken
  • kan kalender gebruiken
  • kan toegang voor cursisten binnen eigen module beheren
  • kan oefeningen maken
  • kan via leerpaden structuur in het leertraject brengen
  • kan hotpotatoes oefeningen importeren
     

Elektronische leeromgeving - mogelijk invulling van BC107

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • wiki gebruiken

Elektronische leeromgeving - mogelijk invulling van BC108

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • kan het forum gebruiken
  • kan berichten sturen en ontvangen
  • kan chatten met gebruikers
  • kan aankondigingen aanmakenen posten op de ELO

Elektronische leeromgeving - mogelijk invulling van BC109

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Weet welk rechtenbeheer (lezen, schrijven, bewerken) er op docent, cursist, beheersniveau zijn ingesteld
  • kan op klasniveau de rechten aanpassen

Elektronische leeromgeving - mogelijk invulling van BC288

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • kan een vastgelopen programma sluiten (bvb. via ctlr+alt+del of “forceer stop”)
  • kan omgaan met de meest voorkomende foutmeldingen van het gebruikte softwarepakket
  • kan de gebruikershandleiding van een apparaat hanteren
  • kan werken met de helpfunctie van een programma
  • kan oplossingen zoeken via google of via een gespecialiseerd forum en kan deze voorgestelde oplossingen beoordelen en eventueel zelf uitproberen
  • kan een online chat-helpdesk gebruiken
  • kan hulp vragen via een helpdesk (kan een probleem uitleggen aan een helpdeskmedewerker)
  • kan een printscreen maken en bewaren om problemen te bespreken
  • kan nagaan waarom de printer niet werkt
  • kan nagaan waarom een afdruk er anders uit ziet dan verwacht
  • Taakbeheer/Geforceerde stop gebruiken
  • Dit kan heel ruim zijn, van  heel eenvoudige naar complexe problemen :
    • Hoe wijzig je tekst in hoofdletters naar kleine letters?
    • Hoe vermijd je dat de AutoCorrectie te veel wijzigt?
    • Hoe sorteer je gegevens in een tabel?
    • Hoe komt het dat het resultaat van een formule niet klopt? Werden de juiste cellen gebruikt? -> formule evalueren

 

Elektronische leeromgeving - mogelijk invulling van BC295

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • zie website Toll-nettools.be (komt er aan) Via een filter zal bepaald worden welke tool het best is. 

Elektronische leeromgeving - mogelijk invulling van BC296

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • kan binnen de ELO de eigen modules beheren
  • Weten welke opties er in een ELO aangepast kunnen worden