Basiscompetenties + invullingen van de module

Content presenteren - mogelijke invulling van BC013

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • kan de bronnen van mediabestanden kritisch beoordelen op betrouwbaarheid
  • beseft dat mediabestanden kunnen gemanipuleerd zijn
  • kan afwegen welke informatie men over zichzelf wil prijsgeven op websites/apps  in ruil voor het gebruik van hun mediabestanden
  • is zich bewust van de gevolgen op het vlak van privacy bij het (online) verspreiden van mediabestanden (bv. er worden profielen van jou gemaakt voor reclamedoeleinden, je verleent automatisch gebruiksrecht op de geplaatste bestanden, wat bedrijven allemaal te weten komen en kunnen gebruiken, ...)
  • respecteert andermans intellectuele eigendom, weet welke mediabestanden (teksten, afbeeldingen, muziek, filmfragmenten, …) vrij gebruikt kunnen worden (portretrecht, auteursrecht,…) en kan deze gericht opzoeken

 

Content presenteren - mogelijke invulling van BC013

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Jezelf de vraag leren stellen: Wat is de bron? Is deze betrouwbaar? 
  • Mediawijsheid aanleren
  • Comprimeren van bestanden
  • Een goede naamgeving voor documenten gebruiken
  • Licentierechten kunnen bepalen bij gebruik van materiaal van derden 
  • Een  doordachte keuze maken in het aanbod van programma’s 
  • Een bewuste en veilige keuze maken tussen lokaal en/of in de cloud werken
  • Bewust omgaan met data bijv. een drop-query kan een hele databank wissen, wijzigen van een veld kan een relatie verbreken, privacy, veiligheid, wie ziet wat, ...
  • Kritisch bekijken of automatisering voldoende baten opbrengt 
  • Kritisch bekijken of automatisering cross-platform zal werken 
  • Rekening houden bij automatiseren met versie compatibiliteit 
  • Wat met eigendomsrecht van mijn content die ik online zet? 
  • Vandaag gratis opslag, morgen ook nog?

Content presenteren - mogelijke invulling van BC017

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • slaat het werk tussentijds op
  • kan reservekopieën maken
  • kan bestanden downloaden zonder ongewenste neveneffecten (let op voor  het ongewenst mee installeren van malware, spyware,…)
  • kan oordelen of een toestel voldoet aan de minimale hardwarevereisten
  • houdt rekening met energie- en materiaalverbruik (niet onnodig afdrukken, printinstellingen aanpassen, eerst proefafdrukken maken, …)

 

 

Content presenteren - mogelijke invulling van BC017

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

 
  • Regelmatig het werk opslaan
  • Reservekopieën nemen van het werk
  • Zorgen dat de content op meerdere plaatsen bewaard wordt (lokaal, in de cloud waarbij anderen ook toegang kunnen krijgen) 
  • Beveiligen van je computer, ipad, tablet, iphone, smartphone
  • Goede wachtwoorden (sterkte, wat wel en wat niet) kiezen of automatisch laten genereren > wachtwoordstrategie om het beheersbaar te houden
  • Browsergeschiedenis beheren
  • Downloaden en installeren van beveiligingsapps zoals antispyware, antivirus, ...
  • Documenten beveiligen met wachtwoorden
  • Veilig omgaan met de computer en apps door jezelf correct af te melden
  • Taakbeheer of activiteitenweergave gebruiken om vastgelopen processen te sluiten of de belasting van de computer te bekijken
  • Afdrukbeheer gebruiken
  • Wachtwoord om het bestand te openen of aan te passen instellen
  • Macro’s en scripts screenen op verdachte informatie
  • Gegevenssynchronisatie, herstel en back-up correct configureren zodat er minimale kans is op gegevensverlies
  • Een goede ergonomische houding aan nemen.

Content presenteren - mogelijke invulling van BC023

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • Hoe kan ik als leerkracht overal (ongeacht welke PC/device) aan mijn lesmateriaal?
  • Het internet gebruiken om een bepaalde vraag op te lossen (bv via Youtube, tutorials,…)
  • Zoekmachine gebruiken om een bepaald vragen op te lossen (YouTube, tutorials, …) 

Content presenteren - mogelijke invulling van BC023

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
 
  • Concrete taak oplossen door het beste programma te kiezen
  • Help-content in de cloud opslaan zodat het overal beschikbaar is 
  • Help-functie van het gebruikte softwarepakket gebruiken
  • Taken automatiseren via een spreadsheet bijv. puntenlijst, factuur 
  • Cijfergegeven visualiseren via een grafiek 
  • Automatische berekeningen laten uitvoeren 
  • Informatie opzoeken op het internet om problemen op te lossen
    • Online Support gebruiken
    • online forums raadplegen
    • supportsite van fabrikant

Content presenteren - mogelijke invulling van BC024

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Eigen fouten analyseren en proberen op te lossen door het gebruik van
    • ingebouwde hulpmiddelen in het pakket
    • online fora
    • trial and error
  • Online (zelf)studie doornemen en toepassen
 

Content presenteren - mogelijke invulling van BC024

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • kan zoeken naar antwoorden via de helpfunctie van het toepassingsprogramma
  • kan zoeken naar antwoorden via een forum
  • kan op het internet zoeken naar antwoorden via zoekmachines
  • kan zelfstandig bijleren via online video’s.
  • raadpleegt tutorials, artikels, boeken, … om aangeleerde technieken up to date te houden.

 

 

Content presenteren - mogelijke invulling van BC135

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Voorbereiden van bronmateriaal om te verwerken in een presentatie
    • tekst (bijv. gekopieerd uit ander programma of internet)
    • afbeeldingen (bijsnijden, resolutie, afmetingen, opscherpen, …)
    • uit rekenblad tabellen of grafieken
    • links naar internet
    • insluiten van filmpjes van bijv. youtube
    • ...

Content presenteren - mogelijke invulling van BC135

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Voorbereiden van bronmateriaal om te verwerken in een presentatie
    • tekst (bijv. gekopieerd uit ander programma of internet)
    • afbeeldingen (bijsnijden, resolutie, afmetingen, opscherpen, …)
    • uit rekenblad tabellen of grafieken
    • links naar internet
    • insluiten van filmpjes van bijv. youtube
    • ...
 
 

Content presenteren - mogelijke invulling van BC138

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Foto's invoegen en schikken.
  • Video invoegen.
  • Dia's van een bestaande presentatie invoegen.
  • Vormen en symbolen invoegen.
  • Dia-overgang instellen.
  • Dia-thema instellen.
  • Dia’s toevoegen, verwijderen, verplaatsen, kopiëren.
  • Muziek invoegen
  • Hyperlinks invoegen
  • Tabellen invoegen
  • Grafieken invoegen

Content presenteren - mogelijke invulling van BC138

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Een presentatie aanmaken of bewerken
    • dia’s aanmaken en wijzigen
    • toevoegen en aanpassen van tekst en afbeeldingen
    • objecten insluiten en koppelen (bijv. organigrammen, smartart, rekenbladen, grafieken, …)
    • achtergrond van dia’s instellen
    • opmaak van de dia-elementen verzorgen
    • dia-elementen positioneren
    • overgangen tussen de dia’s instellen
    • object-animatie en -effecten instellen
    • dia-indeling opstellen en gebruiken
    • een diamodel aanmaken en gebruiken
    • een sjabloon gebruiken en aanmaken
    • audio, muziek en beeldmateriaal (film) integreren
    • actieknoppen toevoegen
    • hyperlinks invoegen
    • een aangepaste diavoorstelling maken op basis van een selectie dia’s
    • dia’s voorzien van een aangepaste kop- & of voettekst vb. dia-nummer, datum, …
  • De lay-out van een presentatie uitwerken zowel wat betreft de vormgeving als het scenario
 

Content presenteren - mogelijke invulling van BC139

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Keuze maken tussen verschillende presentatieprogramma’s rekening houdend met de mogelijkheden: PowerPoint, Impress, Pages, Sway, Prezi, google presentaties, ...
  • Keuze maken tussen verschillende mindmapprogramma’s rekening houdend met de mogelijkheden: Emindmaps, MindMaple, iMindMap, FreeMind, EdrawMindmap, XMind Bubbl.us (mobile app - ios), …
  • Slideshows van foto’s  maken met programma’s zoals capzles, Apple foto’s, facebook, google, ...
  • Verschil tussen Office, Google presentaties, iWork, Prezi… platform (on)afhankelijk bespreken
  • De mogelijkheden bespreken tussen applicaties om online en off line presentaties te maken en tonen
 

 

Content presenteren - mogelijke invulling van BC139

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • voor- en nadelen van geïnstalleerde software pakketten om presentaties mee te maken
  • voor- en nadelen van online pakketten om presentaties mee te maken
  • voor- en nadelen van een app op een tablet of smartphone om een presentatie mee te maken
  • Synchronisatie naar eigen, andere toestellen (projector, tablet, gsm, …) 
  • Beperkingen bij blendspace: niet alle sites worden zichtbaar klaargezet op de dia, maar moet je in een nieuw tabblad openen;
  • mogelijkheden blendspace: toevoegen allerlei multimediaal materiaal: zo ook bv. een formulier, een oefening van educaplay…
  • Beperkingen bij moovly: je kan geen video inkorten die je toevoegt aan het samengesteld filmpje

Content presenteren - mogelijke invulling van BC140

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Een diavoorstelling afspelen
    • automatisch
    • manueel
    • presentatorhulpmiddelen gebruiken
  • Een diavoorstelling verspreiden
    • exporteren en versturen
    • delen
    • hand-outs maken
    • als website
    • als internettoepassing

 

Content presenteren - mogelijke invulling van BC140

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Transporteren van een presentatie (usb, cloud,…)
  • Manuele overgang naar andere dia (via afstandsbediening, via toetsenbord, via muis, via slepen op slim bord,…)
  • presentatietechnieken inoefenen

Content presenteren - mogelijke invulling van BC141

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Presentatie omzetten naar PDF.
  • Google presentatie omzetten naar Microsoft presentatie en omgekeerd.
  • Presentatie bewaren als presentatie (bewerkbaar) of als voorstelling (naar de show kijken) of als video

Content presenteren - mogelijke invulling van BC141

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Een presentatie opslaan of exporteren naar diverse formaten zoals PPTX, PPSX, ODP, OTP, PDF, video, …
  • Presentaties openen, opslaan en sluiten.
  • Online  presentaties aanmaken en beheren met bijv. Prezi,  Capzles, Google presentaties, …
 

 

Content presenteren - mogelijke invulling van BC142

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Werken met online presentatie tools, offline tools, mindmapprogramma’s, slideshow software, ...
 

 

Content presenteren - mogelijke invulling van BC142

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • Muziek-cd rippen op pc
  • Youtube converter (illegaal?)
  • Foto’s op PC zetten
  • Werken met Prezi
  • Werken met Blendspace
  • Werken met Moovly
  • Presenteren van offline documenten (bv powerpoint)
  • Presenteren van online documenten (bv prezi, onedrive, powerpoint online, sway,...)
  • Geanimeerde presentaties en video’s maken (bv moovly, Powtoon,...)
  • Online presenteren (bv. Slideshare, Calamée,...)
  • Gebruik van een interactief bord (bv. smartboard met notebook,...)

Pagina's