Basiscompetenties + invullingen van de module

Bestanden offline en online organiseren en beheren - mogelijke invulling van BC013

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Jezelf de vraag leren stellen: Wat is de bron? Is deze betrouwbaar? 
  • Mediawijsheid aanleren
  • Comprimeren van bestanden
  • Een goede naamgeving voor documenten gebruiken
  • Licentierechten kunnen bepalen bij gebruik van materiaal van derden 
  • Een  doordachte keuze maken in het aanbod van programma’s 
  • Een bewuste en veilige keuze maken tussen lokaal en/of in de cloud werken
  • Bewust omgaan met data bijv. een drop-query kan een hele databank wissen, wijzigen van een veld kan een relatie verbreken, privacy, veiligheid, wie ziet wat, ...
  • Kritisch bekijken of automatisering voldoende baten opbrengt 
  • Kritisch bekijken of automatisering cross-platform zal werken 
  • Rekening houden bij automatiseren met versie compatibiliteit 
  • Wat met eigendomsrecht van mijn content die ik online zet? 
  • Vandaag gratis opslag, morgen ook nog?
 

Bestanden offline en online organiseren en beheren - mogelijke invulling van BC017

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Regelmatig het werk opslaan
  • Reservekopieën nemen van het werk
  • Zorgen dat de content op meerdere plaatsen bewaard wordt (lokaal, in de cloud waarbij anderen ook toegang kunnen krijgen) 
  • Beveiligen van je computer, ipad, tablet, iphone, smartphone
  • Goede wachtwoorden (sterkte, wat wel en wat niet) kiezen of automatisch laten genereren > wachtwoordstrategie om het beheersbaar te houden
  • Browsergeschiedenis beheren
  • Downloaden en installeren van beveiligingsapps zoals antispyware, antivirus, ...
  • Documenten beveiligen met wachtwoorden
  • Veilig omgaan met de computer en apps door jezelf correct af te melden
  • Taakbeheer of activiteitenweergave gebruiken om vastgelopen processen te sluiten of de belasting van de computer te bekijken
  • Afdrukbeheer gebruiken
  • Wachtwoord om het bestand te openen of aan te passen instellen
  • Macro’s en scripts screenen op verdachte informatie
  • Gegevenssynchronisatie, herstel en back-up correct configureren zodat er minimale kans is op gegevensverlies
  • Een goede ergonomische houding aan nemen.

Bestanden offline en online organiseren en beheren - mogelijke invulling van BC023

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Concrete taak oplossen door het beste programma te kiezen
  • Help-content in de cloud opslaan zodat het overal beschikbaar is 
  • Help-functie van het gebruikte softwarepakket gebruiken
  • Taken automatiseren via een spreadsheet bijv. puntenlijst, factuur 
  • Cijfergegeven visualiseren via een grafiek 
  • Automatische berekeningen laten uitvoeren 
  • Informatie opzoeken op het internet om problemen op te lossen
    • Online Support gebruiken
    • online forums raadplegen
    • supportsite van fabrikant
 
 

Bestanden offline en online organiseren en beheren - mogelijke invulling van BC024

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Eigen fouten analyseren en proberen op te lossen door het gebruik van
    • ingebouwde hulpmiddelen in het pakket
    • online fora
    • trial and error
  • Online (zelf)studie doornemen en toepassen
 

 

Bestanden offline en online organiseren en beheren - mogelijke invulling van BC025

 
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Zoeken naar bestanden zowel op lokale computer als in de cloud
    • bepalen naar wat moet gezocht worden
    • in welke mappen zoeken
    • de zoekresultaten ordenen
    • extra zoekcriteria meegeven zoals type bestand, grootte, wanneer gewijzigd, …
    • zoekresultaten interpreteren
    • indexeren om sneller te zoeken
  • Zoeken in bestanden
    • Gebruikmaken van een gepaste zoekmachine
    • Zoeken naar specifieke bestandstypes (pdf, jpg, …)
    • Zoeken naar foto’s of afbeeldingen
    • wetenschappelijke/inhoudelijke werken bijv. google scholar
    • zoeken aan de hand van foto’s
  • Zoeken binnen foto’s
    • Herkenning van elementen in foto’s
    • bijv. tools binnen google 
    • welke licentie hebben ze
    • zoeken naar informatie in tags
 

Bestanden offline en online organiseren en beheren - mogelijke invulling van BC036

 
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Metadata aanpassen en raadplegen van bestanden
  • Metadata in afbeeldingen
  • Privacy waarborgen door het aanpassen van gevoelige metadata zoals auteur, bewerktijd, geotags, …
  • Zicht hebben op het ontstaan van ‘online metadata’ na het online versturen. Vb. mailherkomst, indeling/tagging door zoekmachines, koppeling aan sociale media, …
  • Aan muziekbestanden tags toevoegen zodat deze ook zichtbaar zijn in mobiele apparaten
 

Bestanden offline en online organiseren en beheren - mogelijke invulling van BC037

 
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Bestandsverkenner gebruiken
    • weergaven aanpassen
    • te tonen gegevens selecteren
    • sorteren en filteren van bestanden
  • Bestanden verplaatsen, kopiëren, verwijderen, hernoemen, groeperen
  • Gebruiken van een prullenbak
  • Verschillende bestandstypes onderscheiden bijv. docx, png, mp3, …
  • Selecteren van bestanden
  • Omgaan met dubbele bestandsnamen in een map  bij verplaatsen of kopiëren
  • Vele bestanden een gelijkaardige naam geven. 
  • Bestanden overzichtelijk opslaan
    • versiebeheer
    • document en mapstructuren
    • ...
  • Kan samenwerking faciliteren door gebruik te maken van een alternatief op bestanden en mappen (virtuele werkomgeving waarin zich ook bestanden bevinden)
    • forum
    • Microsoft Delve
  • Grote bestanden versturen via bijv. wetransfer
  • Bestanden versturen tussen apparaten bijv. airdrop, wifi direct, bluetooth
  • Maken van snelkoppelingen naar mappen of bestanden

Bestanden offline en online organiseren en beheren - mogelijke invulling van BC038

 
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
Mappen aangemaakt door het besturingssysteem gebruiken zoals Mijn documenten, downloads, Afbeeldingen, …
 
  • Mappen beheren
  • Werken met meerdere harde schijven
  • Bestanden opslaan op externe gegevensdragers
  • Bestanden opslaan op een NAS
  • Bestanden opslaan in een gedeelde map
  • Bestanden compresseren in bijv. een zip-bestand en terug uitpakken
  • Synchroniseren van mappen op de lokale computer met bijv. onedrive, dropbox, gdrive, …
  • Opslagdiensten zoals dropbox, onedrive, gdrive, icloud, ...
    • configureren
    • gebruiken
    • synchroniseren
    • mappen delen
    • bestanden delen
    • bestandstoegang instellen
  • Toegang tot mappen beveiligen
  • Gebruikmaken van online synchronisatie
    • complicaties bij online vs offline versies (gelijktijdig) bewerken (versieconflicten)
    • Offline verwijderde bestanden online herstellen (bestanden die je verwijdert zitten soms nog in online toepassingen)
  • Netwerkverbinding maken (mapping)

Bestanden offline en online organiseren en beheren - mogelijke invulling van BC039

 

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Mappen aangemaakt door het besturingssysteem gebruiken zoals Mijn documenten, downloads, Afbeeldingen, …
  • Soorten backups bespreken zoals incrementeel, volledig, differentieel, ...
  • Backups maken van bestanden zowel lokaal als met een clouddienst
  • Backup terugzetten 
  • Eerdere versies terugzetten
  • Werken met bestandsgeschiedenis of time machine
  • Gegevens synchroniseren(contacten, mail, agenda,..) als alternatief/extra op back-up
 

Bestanden offline en online organiseren en beheren - mogelijke invulling van BC288

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
 
  • Taakbeheer/Geforceerde stop gebruiken
  • Dit kan heel ruim zijn, van  heel eenvoudige naar complexe problemen :
    • Hoe wijzig je tekst in hoofdletters naar kleine letters?
    • Hoe vermijd je dat de AutoCorrectie te veel wijzigt?
    • Hoe sorteer je gegevens in een tabel?
    • Hoe komt het dat het resultaat van een formule niet klopt? Werden de juiste cellen gebruikt? -> formule evalueren
  • Helpfuncties hanteren/raadplegen

 

Pagina's