Basiscompetenties + invullingen van de module
Creatief project - mogelijke invulling van BC013
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
- Kan de bronnen van mediabestanden kritisch beoordelen op betrouwbaarheid.
- Beseft dat mediabestanden kunnen gemanipuleerd zijn.
- Kan afwegen welke informatie men over zichzelf wil prijsgeven op websites/apps in ruil voor het gebruik van hun mediabestanden.
- Is zich bewust van de gevolgen op het vlak van privacy bij het online plaatsen van mediabestanden (bv. er worden profielen van jou gemaakt voor reclamedoeleinden, je verleent automatisch gebruiksrecht op de geplaatste bestanden,...).
- Respecteert andermans intellectuele eigendom, weet welk bronmateriaal vrij gebruikt kan worden en kan deze gericht opzoeken.
Creatief project - mogelijke invulling van BC017
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
- Slaat het werk tussentijds op.
- Maakt reservekopieën van het materiaal.
- Kan bestanden downloaden zonder ongewenste neveneffecten (let op voor het ongewenst mee installeren van malware, spyware,…).
- Kent de beperking in houdbaarheid van de verschillende opslagmedia.
- Kan oordelen of een toestel voldoet aan de minimale hardwarevereisten voor het bewerken van beeld en geluid.
- Houdt rekening met energie- en materiaalverbruik.
- Kan veilige wachtwoorden instellen.
Creatief project - mogelijke invulling van BC023
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
- Kan voor een opstartend bedrijf een volledig commercieel pakket uitwerken: logo, huisstijl, zakelijk drukwerk, digitale interactieve documenten, videopresentatie, reclamecampagne (affiche, flyer, brochure, online nieuwsbrief, weblay-out, advertenties online/offline, beursstand, radio/tv reclamespots, …) , verpakkingen, prototypes van producten, gadgets, handleiding,...
- Kan voor een familiefeest de nodige elementen maken: een uitnodiging, een menukaart, een ludieke diashow met video en audio, een fotoalbum of kalender, een 3D-gadget als aandenken,…
- Kan een portfolio met eigen creaties samenstellen om te solliciteren.
Creatief project - mogelijke invulling van BC024
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
- Kan zoeken naar antwoorden via de helpfunctie van het toepassingsprogramma.
- Kan zoeken naar antwoorden via een forum.
- Kan op het internet zoeken naar antwoorden via zoekmachines.
- Kan zelfstandig bijleren via online video’s.
- Raadpleegt tutorials, artikels, boeken, … om aangeleerde technieken up to date te houden.
- Kan in pakketten van eenzelfde familie de menu-items analoog gebruiken.
- Kan inspiratie opdoen via media (pinterest, moodboards, computermagazines,…).
- Durft te experimenteren, durft gebruik maken van nog niet aangeleerde gereedschappen, opties, instellingen,… om een opdracht te realiseren.
Creatief project - mogelijke invulling van BC192
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
- Kan tekeningen en afbeeldingen aanpassen (qua kleur, helderheid) om ze nadien passend samen te voegen in een ontwerp.
- Kan tekeningen en afbeeldingen verwerken in tekstdocumenten.
- Kan multimediale elementen (video, audio, animatie, slideshows, hyperlinks, …) aanmaken, bewerken en op diverse manieren bewaren om te verwerken in diverse documenten (websites, interactieve documenten, …).
Creatief project - mogelijke invulling van BC193
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
- Kan afbeeldingen, kleurgebruik, lettertypes, lay-out, compositie, formaat, ... afstemmen op het eindresultaat (bv. collage, fotoalbum, verjaardagskalender, portfolio, …).
- Kan informatieve posters en flyers op een creatieve manier ontwerpen rekening houdend met doel en doelgroep.
- Kan tekeningen ontwerpen, presenteren en uitvoeren om te printen in 2D of 3D (bv. verpakking, sieraden, gadgets,...).
Creatief project - mogelijke invulling van BC288
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
- Kan een vastgelopen programma sluiten (bvb. via ctlr+alt+del of “forceer stop”).
- Kan omgaan met de meest voorkomende foutmeldingen van het gebruikte softwarepakket.
- Kan de gebruikershandleiding van een apparaat hanteren.
- Kan werken met de helpfunctie van een programma.
- Kan oplossingen zoeken via google of via een gespecialiseerd forum en kan deze voorgestelde oplossingen beoordelen en eventueel zelf uitproberen.
- Kan een online chat-helpdesk gebruiken.
- Kan hulp vragen via een helpdesk (kan een probleem uitleggen aan een helpdeskmedewerker).
- Kan een printscreen maken en bewaren om problemen te bespreken.
Creatief project - mogelijke invulling van BC307
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
- Kan de verworven kennis van vorige modules evalueren en efficiënt toepassen in nieuwe projecten.
- Kan voor een opdracht aan de hand van de inhoud, doel en doelgroep de juiste services, programma’s en toestellen gebruiken.
Creatief project - mogelijke invulling van BC308
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
- Maakt op een creatieve manier gebruik van aangeleerde handelingen in een nieuwe context.
- Maakt andere creaties dan de voorbeelden die tijdens de lessen werden aangereikt.
- Laat zich inspireren door bestaande elementen om tot een nieuw creatief idee te komen, maar imiteert deze niet.
- Ontwikkelt een eigen ontwerpstijl.
Creatief project - mogelijke invulling van BC309
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
- Is bereid om in teamverband te werken.
- Aanvaard feedback van teamleden.
- Is bereid om rekening te houden met een deadline.
- Kan taken verdelen binnen een team rekening houdend met skills van medewerkers.