Basiscompetenties + invullingen van de module

Creatief met complexe documenten - mogelijke invulling van BC013


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan de bronnen van mediabestanden kritisch beoordelen op betrouwbaarheid.
  • Beseft dat mediabestanden kunnen gemanipuleerd zijn.
  • Kan afwegen welke informatie men over zichzelf wil prijsgeven op websites/apps  in ruil voor het gebruik van hun mediabestanden.
  • Is zich bewust van de gevolgen op het vlak van privacy bij het (online) verspreiden van mediabestanden (bv. er worden profielen van jou gemaakt voor reclamedoeleinden, je verleent automatisch gebruiksrecht op de geplaatste bestanden, wat bedrijven allemaal te weten komen en kunnen gebruiken, ...).
  • Respecteert andermans intellectuele eigendom, weet welke mediabestanden (teksten, afbeeldingen, …) vrij gebruikt kunnen worden (portretrecht, auteursrecht,…) en kan deze gericht opzoeken.

Creatief met complexe documenten - mogelijke invulling van BC017


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Slaat het werk tussentijds op.
  • Maakt reservekopieën van het materiaal.
  • kan bestanden downloaden zonder ongewenste neveneffecten (let op voor het ongewenst mee installeren van malware, spyware,…).
  • Kent de beperking in houdbaarheid van de verschillende opslagmedia. 
  • Houdt rekening met energie- en materiaalverbruik (niet onnodig afdrukken, printinstellingen aanpassen, eerst proefafdrukken maken, …).
  • Kan veilige wachtwoorden instellen.

Creatief met complexe documenten - mogelijke invulling van BC023


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan een boek (roman, kinderboek, handleiding, catalogus, jaarverslag, …) opmaken met de nodige navigatie elementen (paginanummer, kop- en voetteksten, inhoudsopgave, index, …) voor diverse media (print, mobiel, e-reader, …).
  • Kan gespecialiseerd drukwerk opmaken en correct instellen (bv. tweekleurendruk, vernis, spotlak, steunkleur, ...).
  • Kan een tijdschrift opmaken en instellen voor gebruik als app. 
  • Kan een complexe, creatieve lay-out opmaken in een eigen stijl, met aandacht voor typografie, correct kleurgebruik en compositie.

Creatief met complexe documenten - mogelijke invulling van BC024


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan zoeken naar antwoorden via de helpfunctie van het toepassingsprogramma.
  • Kan zoeken naar antwoorden via een forum.
  • Kan op het internet zoeken naar antwoorden via zoekmachines.
  • Kan zelfstandig bijleren via online video’s.
  • Raadpleegt tutorials, artikels, boeken, … om aangeleerde technieken up to date te houden.
  • Kan in pakketten van eenzelfde familie de menu-items analoog gebruiken.
  • Kan inspiratie opdoen via media (pinterest, moodboards, computermagazines,…).
  • Durft te experimenteren, durft gebruik maken van nog niet aangeleerde gereedschappen, opties, instellingen, …  om een opdracht te realiseren.

Creatief met complexe documenten - mogelijke invulling van BC138


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan een huisstijl interpreteren en toepassen in een nieuwe opmaak.
  • Kan een document met meerdere pagina’s opmaken (lay-out, pagina’s toevoegen of verwijderen, elementen laten herhalen op iedere pagina).
  • Kan complexe lay-outs overzichtelijk en efficiënt ontwerpen door te werken met lagen. 
  • Kan diverse multimedia elementen (slideshow, knoppen, webinhoud, audio, video, animatie, formulieren, …) toevoegen aan een document voor digitaal gebruik (epub, epub met vaste lay-out, interactieve pdf, swf, ...). 

Creatief met complexe documenten - mogelijke invulling van BC169


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan gebruik maken van kleurenschema’s. 
  • Kan stijlen, effecten, filters, … toevoegen aan objecten, teksten, ...
  • Kan een huisstijl correct interpreteren en toepassen in een opmaak.
  • Kan een project maken met vouwen, meerdere pagina’s, recto verso, … (folders, flyers, kaartjes, brochures, …).
  • Kan een drukwerk voor tweekleurendruk correct opmaken.
  • Kan een lay-out met stansvorm maken.
  • Kan steunkleuren in een drukwerk gebruiken (Pantone, Spot UV, ...).
  • Kan een boek opmaken met correcte paginanummering, kop- en voetteksten, …. en inhoudsopgave, index, …

Creatief met complexe documenten - mogelijke invulling van BC183


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan publiceren naar epub-formaat al dan niet met vaste lay-out voor gebruik op verschillende toestellen. 
  • Kan gespecialiseerd drukwerk (tweekleurendruk, steunkleuren, vernis, spot-UV, stansvorm) op een correcte manier drukklaar maken.
  • Kan een ontwerp bewaren zowel voor drukwerk en als voor (interactief) digitaal gebruik.

Creatief met complexe documenten - mogelijke invulling van BC195


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kent de begrippen auteursrecht en portretrecht.
  • Gebruikt bronvermelding waar nodig.
  • Kan het licentiesysteem ‘Creative Commons’ via creativecommons.org gebruiken.
  • Kan een watermerk/logo op het werk plaatsen.

Creatief met complexe documenten - mogelijke invulling van BC196


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan samenwerken met anderen.
  • Kan opbouwende kritiek geven en ontvangen.

Creatief met complexe documenten - mogelijke invulling van BC288


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan een vastgelopen programma sluiten (bvb. via ctrl+alt+del of “forceer stop”).
  • Kan omgaan met de meest voorkomende foutmeldingen van het gebruikte softwarepakket.
  • Kan de gebruikershandleiding van een apparaat hanteren.
  • Kan werken met de helpfunctie van een programma.
  • Kan oplossingen zoeken via google of via een gespecialiseerd forum en kan deze voorgestelde oplossingen beoordelen en eventueel zelf uitproberen.
  • Kan een online chat-helpdesk gebruiken.
  • Kan hulp vragen via een helpdesk (kan een probleem uitleggen aan een helpdeskmedewerker).
  • Kan een printscreen maken en bewaren om problemen te bespreken.
  • Kan nagaan waarom de printer niet werkt.
  • Kan nagaan waarom een afdruk er anders uit ziet dan verwacht.

Creatief met complexe documenten - mogelijke invulling van BC302


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan de gebruikersinterface aanpassen ifv het doel (voorkeuren, werkruimte, deelvensters, …).