Basiscompetenties + invullingen van de module

Creatief met eenvoudige documenten - mogelijke invulling van BC013


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan de bronnen van mediabestanden kritisch beoordelen op betrouwbaarheid.
  • Beseft dat mediabestanden kunnen gemanipuleerd zijn.
  • Kan afwegen welke informatie men over zichzelf wil prijsgeven op websites/apps  in ruil voor het gebruik van hun mediabestanden.
  • Is zich bewust van de gevolgen op het vlak van privacy bij het (online) verspreiden van mediabestanden (bv. er worden profielen van jou gemaakt voor reclamedoeleinden, je verleent automatisch gebruiksrecht op de geplaatste bestanden, wat bedrijven allemaal te weten komen en kunnen gebruiken, ...).
  • Respecteert andermans intellectuele eigendom, weet welke mediabestanden (teksten, afbeeldingen, …) vrij gebruikt kunnen worden (portretrecht, auteursrecht,…) en kan deze gericht opzoeken.

Creatief met eenvoudige documenten - mogelijke invulling van BC017


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Slaat het werk tussentijds op.
  • Maakt reservekopieën van het materiaal.
  • Kan bestanden downloaden zonder ongewenste neveneffecten (let op voor het ongewenst mee installeren van malware, spyware,…).
  • Kent de beperking in houdbaarheid van de verschillende opslagmedia .
  • Houdt rekening met energie- en materiaalverbruik (niet onnodig afdrukken, printinstellingen aanpassen, eerst proefafdrukken maken, …).
  • Kan veilige wachtwoorden instellen.

Creatief met eenvoudige documenten - mogelijke invulling van BC023


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan zakelijk drukwerk (visitekaartje, briefhoofd, factuur…) opmaken rekening houdend met een huisstijl.
  • Kan een nieuwsbrief opmaken die zowel geschikt is voor drukwerk als voor mail/internet.
  • Kan aangeleverde teksten en beelden verwerken in een beperkte opgegeven ruimte, voor een vooropgestelde doelgroep, met een bepaald doel, binnen een bepaald tijdsbestek.
  • Kan een flyer en affiche met een zelfde look & feel opmaken voor een evenement. 
  • Kan een artikel dat ingelast wordt in een tijdschrift opmaken in een vooraf bepaalde stijl binnen het opgegeven aantal pagina’s.
  • Kan een advertentie voor inlassing in een krant of tijdschrift opmaken in een opgegeven grootte.
  • Kan een brochure of catalogus van meerdere pagina’s opmaken met de nodige navigatie elementen (automatische paginanummering, kop- en voetteksten, …).

Creatief met eenvoudige documenten - mogelijke invulling van BC024


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan zoeken naar antwoorden via de helpfunctie van het toepassingsprogramma.
  • Kan zoeken naar antwoorden via een forum.
  • Kan op het internet zoeken naar antwoorden via zoekmachines.
  • Kan zelfstandig bijleren via online video’s.
  • Raadpleegt tutorials, artikels, boeken, … om aangeleerde technieken up to date te houden.
  • Kan in pakketten van eenzelfde familie de menu-items analoog gebruiken.
  • Kan inspiratie opdoen via media (pinterest, moodboards, computermagazines,…).
  • Durft te experimenteren, durft gebruik maken van nog niet aangeleerde gereedschappen, opties, instellingen, …  om een opdracht te realiseren.

Creatief met eenvoudige documenten - mogelijke invulling van BC166


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan een document bewerken: tekst en objecten opmaken, verbeteren, verplaatsen, transformeren.
  • Kan content opmaken ifv een bepaalde doelgroep en een vooropgesteld doel.
  • Kan opmaak centraliseren in stijlen, stalen, stramienen, … om zo efficiënter te werken.
  • Kan de navigatie elementen van een opmaak automatiseren (paginanummering, kop- en voetteksten, …).
  • Kan hyperlinks toevoegen aan een document bestemd voor digitaal gebruik. 

Creatief met eenvoudige documenten - mogelijke invulling van BC167


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan vormen, foto’s, logo’s, tekstvakken, … plaatsen in het document.
  • Kan objecten aanpassen: vergroten, draaien, kopiëren, wijzigen, kleur aanpassen, bijsnijden… 
  • Kan verschillende elementen nauwkeurig ordenen met behulp van gereedschappen en functies (uitijnen, distribueren, marges, kolommen, diverse hulplijnen, rasters ... ).
  • Kan beelden laten meelopen met de tekst waarbij ze horen (verankeren).

Creatief met eenvoudige documenten - mogelijke invulling van BC168


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kiest de meest geschikte lettertypes/typografie naargelang het doel van de publicatie. 
  • Houd rekening met compositieregels bij het schikken van verschillende elementen. 
  • Kan de kleuren van de verschillende onderdelen op elkaar afstemmen.

Creatief met eenvoudige documenten - mogelijke invulling van BC182


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Maakt verschillende versies van een project (opslaan onder verschillende formaten/resolutie) voor verschillende doeleinden.
  • Kiest de meest geschikte documentgrootte (A2, A4, A5…)  naargelang het doel van de publicatie (bvb. poster, visitekaartje, uitnodiging, folder,...).
  • Kiest het meest geschikte bestandsformaat naargelang het doel van de publicatie (bvb. drukwerk, e-mail, website, mobiel, e-reader...).

Creatief met eenvoudige documenten - mogelijke invulling van BC195


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kent de begrippen auteursrecht en portretrecht.
  • Gebruikt bronvermelding waar nodig.
  • Kan het licentiesysteem ‘Creative Commons’ via creativecommons.org gebruiken.
  • Kan een watermerk/logo op het werk plaatsen.

Creatief met eenvoudige documenten - mogelijke invulling van BC288


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan een vastgelopen programma sluiten (bvb. via ctrl+alt+del of “forceer stop”).
  • Kan omgaan met de meest voorkomende foutmeldingen van het gebruikte softwarepakket.
  • Kan de gebruikershandleiding van een apparaat hanteren.
  • Kan werken met de helpfunctie van een programma.
  • Kan oplossingen zoeken via google of via een gespecialiseerd forum en kan deze voorgestelde oplossingen beoordelen en eventueel zelf uitproberen.
  • Kan een online chat-helpdesk gebruiken.
  • Kan hulp vragen via een helpdesk (kan een probleem uitleggen aan een helpdeskmedewerker).
  • Kan een printscreen maken en bewaren om problemen te bespreken.
  • Kan nagaan waarom de printer niet werkt.
  • Kan nagaan waarom een afdruk er anders uit ziet dan verwacht.

Creatief met eenvoudige documenten - mogelijke invulling van BC297


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan werken met linialen, rasters, hulplijnen.
  • Kan de voorkeuren van de software aanpassen.
  • Kan sneltoetsen gebruiken. 
  • Kan de interface/werkruimte van software naar zijn hand zetten om zo sneller en gerichter te kunnen werken.