Basiscompetenties + invullingen van de module

Start to create - mogelijke invulling van BC013

Modules: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan de bronnen van mediabestanden kritisch beoordelen op betrouwbaarheid.
  • Beseft dat mediabestanden kunnen gemanipuleerd zijn.
  • Kan afwegen welke informatie men over zichzelf wil prijsgeven op websites/apps  in ruil voor het gebruik van hun mediabestanden.
  • Is zich bewust van de gevolgen op het vlak van privacy bij het online plaatsen van mediabestanden (bv. er worden profielen van jou gemaakt voor reclamedoeleinden, je verleent automatisch gebruiksrecht op de geplaatste bestanden,...).

Start to create - mogelijke invulling van BC017

Modules: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Slaat het werk tussentijds op.
  • Maakt reservekopieën van het materiaal.
  • Kent de beperking in houdbaarheid van de verschillende opslagmedia .
  • Kan bestanden downloaden zonder ongewenste neveneffecten (let op voor  het ongewenst mee installeren van malware, spyware,…).
  • Kan veilige wachtwoorden instellen.

Start to create - mogelijke invulling van BC023

Modules: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan (op verschillende manieren) fotomateriaal afdrukken.
  • Kan fotomateriaal resizen.
  • Kan een foto als bureaubladachtergrond instellen.
  • Kan gepaste afbeeldingen zoeken als illustratie bij een tekst.
  • Kan gepaste muziek vinden om een sfeer op te wekken.
  • Kan gepaste songteksten zoeken die horen bij foto’s.

Start to create - mogelijke invulling van BC024

Modules: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan zoeken naar antwoorden via de helpfunctie van het toepassingsprogramma.
  • Kan zoeken naar antwoorden via een forum.
  • Kan op het internet zoeken naar antwoorden via zoekmachines.
  • Kan zelfstandig bijleren via online video’s.
  • Raadpleegt tutorials, artikels, boeken, … om aangeleerde technieken up to date te houden.
  • Kan in pakketten van eenzelfde familie de menu-items analoog gebruiken.
  • Kan inspiratie opdoen via media (pinterest, moodboards, computermagazines,…).
  • Durft te experimenteren, durft gebruik maken van nog niet aangeleerde gereedschappen, opties, instellingen, …  om een opdracht te realiseren.

Start to create - mogelijke invulling van BC050

Modules: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan efficiënt zoeken naar goede, bruikbare mediabestanden d.m.v. de opties van zoekmachines.
  • Kan de meest geschikte verzamelsites kiezen voor mediabestanden (bv. websites voor afbeeldingen, websites voor videofragmenten, websites voor lettertypes, websites met geluidsfragmenten,...).
  • Kan mediabestanden (afbeeldingen, lettertypes, film, geluid, …) beoordelen volgens gewenste eigenschappen, in functie van het doel (bv. afmetingen, juiste extensie, …).
  • Kan typografie en lettertypes bepalen ifv het doel.
  • kan gecomprimeerde bestanden maken met daarin de benodigde mediabestanden en deze ook uitpakken.
  • Kan online diensten gebruiken om grote bestanden uit te wisselen.
  • Kan digitale content aanmaken (geluidsfragmenten, foto’s, filmpjes,…).

Start to create - mogelijke invulling van BC051

Modules: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan metagegevens (zoals auteur, kwaliteit, kleurcodes, trefwoorden, …) van mediabestanden aanpassen en gebruiken.
  • De eigenschappen van een video-bestand of afbeeldingsbestand kunnen raadplegen (kwaliteit, tijdsduur,...)

Start to create - mogelijke invulling van BC052

Modules: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan een logische mappenstructuur op diverse media aanmaken voor het opslaan van mediabestanden.
  • Kan mediabestanden correct opslaan (gepaste naamgeving, extensie,  locatie,...).
  • Is op de hoogte van het bestaan van softwarepakketten/apps om creatieve content te beheren.

Start to create - mogelijke invulling van BC151

Modules: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Beseft dat dankzij multimedia heel wat creatieve processen mogelijk zijn zonder veel technische voorkennis, zonder grote investeringen, …
  • Beseft dat dankzij digitale media het aanpassen van creatieve content sterk vereenvoudigd is.

Start to create - mogelijke invulling van BC162

Modules: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan de meest geschikte toepassing (softwarepakket, website, app,...) kiezen in functie van het beoogde resultaat.
  • Kan mediabestanden met de meest aangewezen toepassing openen.
  • Kan vanuit het besturingssysteem mediabestanden aan de meest aangewezen toepassing koppelen.
  • Kent het verschil tussen een vector- en een rastertekening.
  • Kent het verschil tussen een tekstverwerkingstoepassing en DTP toepassing.

Start to create - mogelijke invulling van BC163

Modules: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan een foto/negatief/dia inscannen met de juiste kwaliteit en resolutie volgens het beoogde resultaat.
  • Kan muziek van een CD naar een computer “rippen”.
  • Kan audiocassettes/LP’s digitaliseren.
  • Kan analoge video’s digitaliseren.
  • Kan objecten 3D inscannen.

Start to create - mogelijke invulling van BC164

Modules: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan de kleurmodus (RGB, CMYK, Grijswaarden, …) van beeldmateriaal aanpassen.
  • Kent het verschil tussen afdrukgrootte (cm), pixelafmetingen en de bestandsgrootte (Mb).
  • Kan de meest geschikte uitvoerkwaliteit instellen (resolutie, compressie, afmetingen,...)  in functie van het te bereiken resultaat.
  • Kan bestanden omzetten naar een ander bestandsformaat in functie van het doel (bv. om te kunnen versturen, om te kunnen importeren, om te kunnen bewerken, om te beschermen, …). 

Start to create - mogelijke invulling van BC165

Modules: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan afbeeldingen bijsnijden, belichting aanpassen, kleuren aanpassen,...
  • Kan geluidsfragmenten inkorten, in- en uitfaden.
  • Kan videobeelden inkorten, kan achtergrondmuziek toevoegen.
  • Kan tekst opmaken (lettertype, kleur, grootte,...) en schikken.
  • Kan een eenvoudige tekening maken.

Start to create - mogelijke invulling van BC194

Modules: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kent de bepalingen inzake copyright en past deze bepalingen ook spontaan toe.
  • Kan rechtenvrij audio- en videomateriaal vinden.

Start to create - mogelijke invulling van BC288

Modules: 


We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Kan een vastgelopen programma sluiten (bvb. via ctlr+alt+del of “forceer stop”).
  • Kan omgaan met de meest voorkomende foutmeldingen van het gebruikte softwarepakket.
  • Kan de gebruikershandleiding van een apparaat hanteren.
  • Kan werken met de helpfunctie van een programma.
  • Kan oplossingen zoeken via google of via een gespecialiseerd forum en kan deze voorgestelde oplossingen beoordelen en eventueel zelf uitproberen.
  • Kan een online chat-helpdesk gebruiken.
  • Kan hulp vragen via een helpdesk (kan een probleem uitleggen aan een helpdeskmedewerker).
  • Kan een printscreen maken en bewaren om problemen te bespreken.