Basiscompetenties + invullingen van de module

Educatieve content ontwikkelen - mogelijke invulling van BC013

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • kan de bronnen van mediabestanden kritisch beoordelen op betrouwbaarheid
  • beseft dat mediabestanden kunnen gemanipuleerd zijn
  • kan afwegen welke informatie men over zichzelf wil prijsgeven op websites/apps  in ruil voor het gebruik van hun mediabestanden
  • is zich bewust van de gevolgen op het vlak van privacy bij het (online) verspreiden van mediabestanden (bv. er worden profielen van jou gemaakt voor reclamedoeleinden, je verleent automatisch gebruiksrecht op de geplaatste bestanden, wat bedrijven allemaal te weten komen en kunnen gebruiken, ...)
  • respecteert andermans intellectuele eigendom, weet welke mediabestanden (teksten, afbeeldingen, muziek, filmfragmenten, …) vrij gebruikt kunnen worden (portretrecht, auteursrecht,…) en kan deze gericht opzoeken
  • Hoe werkt Google bij het zoeken van informatie: https://www.youtube.com/watch?v=EZ_1EajaFE4&feature=youtu.be
  • Checklist voor een goede website: http://www.webdetective.nl/index.php/checklist
 

 

 

Educatieve content ontwikkelen - mogelijke invulling van BC017

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • slaat het werk tussentijds op
  • kan reservekopieën maken
  • kan bestanden downloaden zonder ongewenste neveneffecten (let op voor  het ongewenst mee installeren van malware, spyware,…)
  • kan oordelen of een toestel voldoet aan de minimale hardwarevereisten
  • houdt rekening met energie- en materiaalverbruik (niet onnodig afdrukken, printinstellingen aanpassen, eerst proefafdrukken maken, …)

 

 

Educatieve content ontwikkelen - mogelijke invulling van BC023

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • opzoeken in Google
  • Gebruik de aangeboden filters (geavanceerd zoeken) en zoekfuncties
  • Probeer te achterhalen wat het doel van de auteur is
  • https://scholar.google.be/ (om Bronnen uit artikels, boeken, samenvattingen, universiteiten, enz. ivm wetenschappelijke literatuur) 
  • https://books.google.be/ (om volledige teksten van boeken te doorzoeken)

Educatieve content ontwikkelen - mogelijke invulling van BC024

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • kan zoeken naar antwoorden via de helpfunctie van het toepassingsprogramma
  • kan zoeken naar antwoorden via een forum
  • kan op het internet zoeken naar antwoorden via zoekmachines
  • kan zelfstandig bijleren via online video’s.
  • raadpleegt tutorials, artikels, boeken, … om aangeleerde technieken up to date te houden.

 

 

Educatieve content ontwikkelen - mogelijke invulling van BC147

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Het stappenplan ivm auteursrechten en portretrecht kunnen toepassen op de informatie en de bronnen die je wilt gebruiken in je werk.
    (link naar stappenplan)
  • Via de zoekhulpmiddelen van Google Afbeeldingen de gebruikersrechten nagaan van een afbeelding die wilt gebruiken:
    Opties / Geavanceerd zoeken / Gebruiksrechten.
  • De afbeeldingen in Flickr kunnen filteren op afbeeldingen met licentie en deze nagaan van de afbeelding die je wilt gebruiken:
    Advanced / Any license.
  • De afbeeldingen via Bing Afbeeldingen kunnen filteren op afbeeldingen met licentie en deze nagaan van de afbeelding die je wilt gebruiken: Licentie.
  • Op search.creativecommons.org kan je zoeken naar materiaal van sites zoals Google afbeeldingen, Flickr,.. die werken delen met een licentie.
  • rechtenvrije audio kunnen downloaden

Educatieve content ontwikkelen - mogelijke invulling van BC153

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 

Opm: de tools zijn illustratief en geformuleerd in functie van een specifiek doel.

  • leren werken met vocaroo en soundcloud om geluid op te nemen
  • leren werken met clyp.it om geluid te koppelen aan tekst
  • leren werken met flipsnack edu om interactieve pdf’s te maken
  • leren werken met thinglink om interactieve figuren te maken
  • leren werken met mindomo voor het maken van mindmaps en daarbij ook de presentatiemodus leren kennen
  • leren werken met Edpuzzle voor het maken van interactieve filmpjes
  • leren werken met flubaroo voor het automatisch evalueren van google formulieren
  • leren werken met Educaplay en learningapps voor aanmaken van interactieve oefeningen
  • leren werken met Tackk en Weebly voor aanleveren van inhoud aan cursisten via websites
  • leren werken met Sway binnen office 365 om materiaal voor cursisten aan te bieden
  • leren werken met Moovly voor animatiefilmpjes
  • Tekstverwerking voor het maken van een cursus 
  • Rekenblad voor het bijhouden van punten en rapporten 
  • Presentatie voor het maken van ondersteunend cursusmateriaal 
  • Internet gebruiken om opzoekwerk te doen rond lesonderwerpen 

Educatieve content ontwikkelen - mogelijke invulling van BC154

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Een video van een site afhalen en het nodige stuk eruit halen en dan invoegen in een presentatie 
  • kan streaming video van het internet halen
  • videomateriaal inknippen via bijvoorbeeld moviemaker, snagit,...
  • Digitale foto knippen
  • PDF openen in een tekstverwerker om te bewerken

Educatieve content ontwikkelen - mogelijke invulling van BC156

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
...

Educatieve content ontwikkelen - mogelijke invulling van BC160

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • De website creativecommons.org gebruiken om de meest geschikte licentie te kiezen en de gevonden licentie toepassen op de presentatie
  • In de metadata van het bestand de juiste licentie noteren
  • Afhankelijk van de licentie, het bestand sluiten (rechtsklikken / Eigenschappen / tabblad Details / gegevens toevoegen, wijzigen of verwijderen)

Educatieve content ontwikkelen - mogelijke invulling van BC288

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • kan een vastgelopen programma sluiten (bvb. via ctlr+alt+del of “forceer stop”)
  • kan omgaan met de meest voorkomende foutmeldingen van het gebruikte softwarepakket
  • kan de gebruikershandleiding van een apparaat hanteren
  • kan werken met de helpfunctie van een programma
  • kan oplossingen zoeken via google of via een gespecialiseerd forum en kan deze voorgestelde oplossingen beoordelen en eventueel zelf uitproberen
  • kan een online chat-helpdesk gebruiken
  • kan hulp vragen via een helpdesk (kan een probleem uitleggen aan een helpdeskmedewerker)
  • kan een printscreen maken en bewaren om problemen te bespreken
  • kan nagaan waarom de printer niet werkt
  • kan nagaan waarom een afdruk er anders uit ziet dan verwacht
  • Taakbeheer/Geforceerde stop gebruiken
  • Dit kan heel ruim zijn, van  heel eenvoudige naar complexe problemen :
    • Hoe wijzig je tekst in hoofdletters naar kleine letters?
    • Hoe vermijd je dat de AutoCorrectie te veel wijzigt?
    • Hoe sorteer je gegevens in een tabel?
    • Hoe komt het dat het resultaat van een formule niet klopt? Werden de juiste cellen gebruikt? -> formule evalueren