Basiscompetenties + invullingen van de module

Cijfergegevens verwerken - mogelijke invulling van BC013

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Jezelf de vraag leren stellen: Wat is de bron? Is deze betrouwbaar? 
  • Mediawijsheid aanleren
  • Comprimeren van bestanden
  • Een goede naamgeving voor documenten gebruiken
  • Licentierechten kunnen bepalen bij gebruik van materiaal van derden 
  • Een  doordachte keuze maken in het aanbod van programma’s 
  • Een bewuste en veilige keuze maken tussen lokaal en/of in de cloud werken
  • Bewust omgaan met data bijv. een drop-query kan een hele databank wissen, wijzigen van een veld kan een relatie verbreken, privacy, veiligheid, wie ziet wat, ...
  • Kritisch bekijken of automatisering voldoende baten opbrengt 
  • Kritisch bekijken of automatisering cross-platform zal werken 
  • Rekening houden bij automatiseren met versie compatibiliteit 
  • Wat met eigendomsrecht van mijn content die ik online zet? 
  • Vandaag gratis opslag, morgen ook nog?
  •  

Cijfergegevens verwerken - mogelijke invulling van BC017

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Regelmatig het werk opslaan
  • Reservekopieën nemen van het werk
  • Zorgen dat de content op meerdere plaatsen bewaard wordt (lokaal, in de cloud waarbij anderen ook toegang kunnen krijgen) 
  • Beveiligen van je computer, ipad, tablet, iphone, smartphone
  • Goede wachtwoorden (sterkte, wat wel en wat niet) kiezen of automatisch laten genereren > wachtwoordstrategie om het beheersbaar te houden
  • Browsergeschiedenis beheren
  • Downloaden en installeren van beveiligingsapps zoals antispyware, antivirus, ...
  • Documenten beveiligen met wachtwoorden
  • Veilig omgaan met de computer en apps door jezelf correct af te melden
  • Taakbeheer of activiteitenweergave gebruiken om vastgelopen processen te sluiten of de belasting van de computer te bekijken
  • Afdrukbeheer gebruiken
  • Wachtwoord om het bestand te openen of aan te passen instellen
  • Macro’s en scripts screenen op verdachte informatie
  • Gegevenssynchronisatie, herstel en back-up correct configureren zodat er minimale kans is op gegevensverlies
  • Een goede ergonomische houding aan nemen.

Cijfergegevens verwerken - mogelijke invulling van BC023

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Concrete taak oplossen door het beste programma te kiezen
  • Help-content in de cloud opslaan zodat het overal beschikbaar is 
  • Help-functie van het gebruikte softwarepakket gebruiken
  • Taken automatiseren via een spreadsheet bijv. puntenlijst, factuur 
  • Cijfergegeven visualiseren via een grafiek 
  • Automatische berekeningen laten uitvoeren 
  • Informatie opzoeken op het internet om problemen op te lossen
    • Online Support gebruiken
    • online forums raadplegen
    • supportsite van fabrikant
 

Cijfergegevens verwerken - mogelijke invulling van BC024

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Eigen fouten analyseren en proberen op te lossen door het gebruik van
    • ingebouwde hulpmiddelen in het pakket
    • online fora
    • trial and error
  • Online (zelf)studie doornemen en toepassen
 

Cijfergegevens verwerken - mogelijke invulling van BC123

 
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Mogelijke rekenbladen: Excel, Numbers, Calc, google spreadsheets
  • Verschil tussen tekstverwerker – rekenblad - database
  • (taak gerelateerd) bespreken
  • Verschil tussen Office - iWork -  Google docs - Adobe
  • (platform (on)afhankelijk) bespreken
  • Laten inzien dat een spreadsheet beter geschikt is dan een tekstverwerker, database of andere om berekeningen te maken.
  • Rekening houden met de beperkingen van een rekenblad bij de keuze van het programma
 

Cijfergegevens verwerken - mogelijke invulling van BC126

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.

  • Sjablonen maken en opslaan
  • Pdf genereren van een spreadsheet
  • Opslaan in verschillende bestandsversies zoals oudere versies, html, csv, ...
  • Rekening houden met de beveiligingsinstellingen bij het insluiten van macro’s, gegevensverbindingen, actieve elementen, ...
     
 

Cijfergegevens verwerken - mogelijke invulling van BC128

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Rekenbladen openen, opslaan en sluiten
  • Tekst, getallen, data en tijd invoeren in een rekenblad
  • Ingebouwde functies gebruiken
    • basisfuncties
    • datum- en tijdfuncties
    • statistische functies
    • horizontaal en verticaal zoeken
    • logische functies
    • ...
  • Formules maken
  • Cellen doorvoeren
  • Matrixformules invoegen
  • Functies nesten
  • Validatie op een cel bij ingave waarden toepassen
  • Werken met meerdere werkbladen
  • Lijsten maken en gegevens sorteren en/of filteren
  • Naam geven aan cellen of celbereiken
  • Cijfergegevens visualiseren via een grafiek

Cijfergegevens verwerken - mogelijke invulling van BC133

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Eenvoudige correcties toepassen
  • Formules wijzigen
  • In een rekenblad samenwerken met meerdere gebruikers
  • Zoeken en vervangen van gegevens en opmaak
 

Cijfergegevens verwerken - mogelijke invulling van BC134

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
 
  • Directe opmaak toepassen
  • Cellen opmaken met stijlen
  • Voorwaardelijke opmaak toepassen
  • Celnotatie toepassen op cellen zowel ingebouwde als zelf aangepaste
  • Lettertype en uitlijning instellen
  • Celranden aanpassen 
 

Cijfergegevens verwerken - mogelijke invulling van BC148

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • De website creativecommons.org gebruiken om de meest geschikte licentie te kiezen en de gevonden licentie toepassen op de presentatie
  • In de metadata van het bestand de juiste licentie noteren
  • Afhankelijk van de licentie, het bestand sluiten (rechtsklikken / Eigenschappen / tabblad Details / gegevens toevoegen, wijzigen of verwijderen)

 

Cijfergegevens verwerken - mogelijke invulling van BC286

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Afdrukinstellingen aanpassen
  • Weergave aanpassen
  • Werkomgeving instellen
 

Cijfergegevens verwerken - mogelijke invulling van BC288

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
 
  • Taakbeheer/Geforceerde stop gebruiken
  • Dit kan heel ruim zijn, van  heel eenvoudige naar complexe problemen :
    • Hoe wijzig je tekst in hoofdletters naar kleine letters?
    • Hoe vermijd je dat de AutoCorrectie te veel wijzigt?
    • Hoe sorteer je gegevens in een tabel?
    • Hoe komt het dat het resultaat van een formule niet klopt? Werden de juiste cellen gebruikt? -> formule evalueren
  • Helpfuncties hanteren/raadplegen