Basiscompetenties + invullingen van de module

E-communicatie, internet en online diensten - mogelijke invulling van BC001

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • Zoekmachines gebruiken en personaliseren (startpagina instellen, veel bezochte websites instellen,...)
  • Zoekhulpmiddelen 
  • Portaalsites
  • Dienstverlenende sites zoals NMBS, De Lijn, gemeenten...

E-communicatie, internet en online diensten - mogelijke invulling van BC005

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • Weten dat betalende zoekresultaten hoger staan in de rangschikking
  • Betrouwbaarheid van websites
  • Kritisch omgaan met gevonden informatie

E-communicatie, internet en online diensten - mogelijke invulling van BC006

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • E-communicatiemiddelen: mail, chat, blog, voice over IP, sms, geïntegreerde toepassingen, sociale media
  • Basisfuncties: berichten opstellen, bijlagen toevoegen, versturen, ontvangen, ontvangen bijlagen openen en al dan niet opslaan, berichten beantwoorden, doorsturen, verwijderen…
  • Basisfuncties van voice over IP: een gesprek starten, audiovisuele functionaliteiten instellen, een gesprek afsluiten...
  • Contacten en groepen aanmaken, verwijderen, wijzigen, labelen, importeren, exporteren, synchroniseren, … )
  • Communicatiefunctie van leerplatform gebruiken

E-communicatie, internet en online diensten - mogelijke invulling van BC007

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • E-commerce
  • Routeplanner
  • E-loket (documenten aanvragen, water- of elektriciteitsstand ingeven, …)
  • Online een vergadermoment plannen
  • Elektronische facturen
  • Online diensten van de overheid: My pension, Tax-on-web, Intervat, studietoelagen….
  • Cloudtoepassingen voor het beheren van bestanden (video, foto’s, muziek, tekst, presentaties, …) 

E-communicatie, internet en online diensten - mogelijke invulling van BC008

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • Mailetiquette (aansprekingen, BCC, CC, doorsturen...).
  • Correct omgaan met doorsturen van bijlagen, gegevens, informatie...
  • Verdachte websites en meldingen verwijderen
  • Afgeschermde groepen op sociale media aanmaken en beheren
 

E-communicatie, internet en online diensten - mogelijke invulling van BC009

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • De cookies en geschiedenis van een browser bekijken, aanpassen en verwijderen
  • Online informatie over zichzelf opzoeken en bekijken
  • “Incognito” surfen
  • Weten welke gegevens browsers of online diensten (zoals sociale media, beheersoftware,...) bijhouden (automatische invoervelden, opgeslagen wachtwoorden…)
  • GDPR: de nieuwe privacywet
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

E-communicatie, internet en online diensten - mogelijke invulling van BC013

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • E-mail afzenders blokkeren
  • Uitschrijven uit nieuwsbrieven
  • Weten wat je aanklikt (je hebt gewonnen, scareware, download hier,..)
  • Geen overbodige toepassingen installeren

E-communicatie, internet en online diensten - mogelijke invulling van BC016

Opleiding: 
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • Voor- en nadelen van sociale media
  • Gebruik van accountgegevens: gebruikersnaam en paswoord
  • Digitale voetafdruk
  • GDPR: nieuwe privacywet

E-communicatie, internet en online diensten - mogelijke invulling van BC017

We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • Virusscanner installeren
  • Draadloos veilig werken
  • Spyware, spam, hacking, phishing, hoax
  • Mail toepassing niet onbeschermd laten openstaan
  • Geen gebruikersgegevens achterlaten
  • Gebruikersaccounts aanmaken en beheren
  • Onderscheid eigen apparaat tegenover publiek toegankelijke apparaten

E-communicatie, internet en online diensten - mogelijke invulling van BC022

Opleiding: 
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • Als er geen internetverbinding is, de oorzaak vinden en het probleem oplossen
  • Je slaagt er niet om op een site in te loggen: de oorzaak vinden en het probleem oplossen (bijv. het wifi-wachtwoord corrigeren)
  • De betekenis van foutboodschappen vinden op het internet
  • Toetsenbord juist instellen: querty naar azerty
  • De inhoud van een wachtwoordveld zichtbaar maken (bv. oogje naast het veld)
  • Help-functie gebruiken
  • Gericht te zoeken bij de online ondersteuning van de fabrikant (support.microsoft.com, support.google.com, support.apple.com,...)

E-communicatie, internet en online diensten - mogelijke invulling van BC023

Opleiding: 
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • Informatie opzoeken via internet (bijv. tutorials op videowebsites,...)
  • E-communicatie gebruiken om niet-ICT gerelateerde problemen te signaleren en op te lossen (bijv. vertragingen met de trein, verloren voorwerpen, klachten, defecten aan huishoudelijke toestellen…)
  • Contact opnemen met online helpdesks van leveranciers (informatie over factuur…)
  • online diensten gebruiken om informatie en gegevens door te geven, op te vragen, aan te passen ...

E-communicatie, internet en online diensten - mogelijke invulling van BC024

Opleiding: 
We benadrukken hier nogmaals dat onderstaande voorbeelden van leerinhouden niet bindend zijn en bedoeld zijn ter inspiratie voor je eigen module. Welke leerinhouden je zelf zal gebruiken zal telkens afhankelijk zijn van de doelgroep voor wie je de module zal geven. Denk gerust zelf na welke leerinhouden je zou gebruiken voor deze basiscompetentie. Wanneer je zelf een eigen invulling hebt voor deze basiscompetentie, kan je deze gerust bij ons indienen via de link op de website Indienen BC.
  • Mogelijke vervolgopleidingen verkennen
  • Eigen leertraject uitstippelen